Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tilitoimistoasiakkaan sisäisen laskentatoimen ulkoistamispäätökseen vaikuttavat tekijät

Räsänen, Eemi (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Eemi Räsänen.pdf (1.059Mt)
Lataukset: 


Räsänen, Eemi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293960
Tiivistelmä
Taloushallintoala muuttuu tällä hetkellä kovaa vauhtia. Alalla tapahtuvan rakenteellisen murroksen lisäksi, myös teknologian kehitys ja lisääntyvä automaatio asettavat uusia vaatimuksia alan yrityksille ja työntekijöille. Tilitoimistoilta vaaditaan yhä useammin monipuolisempia palveluita ja ammattitaitoa, joilla tuottaa asiakkaalle lisäarvoa uudella tavalla. Yhtenä keinona vastata asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin, on nähty sisäisen laskentatoimen ulkoistamispalvelut, lakisääteisten ulkoisen laskentatoimen palveluiden rinnalla.

Sisäinen laskentatoimi onkin yleistynyt merkittävästi tilitoimistojen palveluvalikoimassa viime vuosien aikana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kuinka tilitoimistoasiakkaat kokevat nämä tilitoimiston tarjoamat sisäisen laskennan palvelut. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää millaisia hyötyjä tilitoimistoasiakkaat hakevat sisäistä laskentaa ulkoistaessaan.

Opinnäytetyön tietoperustan ensimmäisessä luvussa käsitellään taloushallintoalaa koskevaa käsitteistöä, tilitoimistojen toimintaa ja -palveluvalikoimaa sekä taloushallintoalan murroksen vaikutuksia tilitoimistojen toimintaan. Tietoperustan toisessa luvussa syvennytään tilitoimistojen tarjoamien palveluiden mukaisesti sisäiseen- ja ulkoiseen laskentatoimeen. Tässä luvussa määritellään mitä on ulkoinen- ja mitä sisäinen laskentatoimi, sekä minkälaista tietoa ne tuottavat yrityksen eri sidosryhmille. Tietoperustan päättää ulkoistamista käsittelevä luku, jossa määritellään, mitä on ulkoistaminen ja miksi yritykset ulkoistavat toimintojaan. Lisäksi luvussa käsitellään ulkoistamiseen liittyviä riskitekijöitä.

Työn empiirinen osa alkaa tutkimuksessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä käsittelemällä. Tutkimus päädyttiin toteuttamaan monimenetelmäistä tutkimusotetta hyödyntäen ja itse tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka tuottamia tuloksia täydennettiin puhelinhaastatteluiden avulla. Käytetyt menetelmät tukivat toisiaan, tuottaen yhdessä syvällisempää tietoa aiheesta.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tilitoimistoasiakkaat kokevat tilitoimiston sisäisen laskentatoimen ulkoistamispalveluiden tuottaman lisäarvon vielä kokonaisuudessaan melko heikoksi. Heikoksi koetun hyödyn suurimmaksi syyksi nähtiin tilitoimiston osittain puutteellinen osaaminen sisäisen laskentatoimen osalta. Lisäksi tulevaisuuteen tähtäävää liiketoimintalähtöistä tietoa sekä näkemyksiä, joita asiakkaat olisivat toivoneet, ei tilitoimiston tuottamalla sisäisellä laskennalla saatu aikaan. Tutkimustulosten perusteella tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi nousi tilitoimistojen sisäisen laskentatoimen osaamisen kehittäminen ja siihen panostaminen, mikäli asiakkaalle halutaan tuottaa aidosti lisäarvoa tuottavia sisäisen laskennan palveluita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste