Motorisen oppimisen vaikeus esi- ja alakouluikäisillä lapsilla
Lestelin, Mia (2021)
Lestelin, Mia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293973
Tiivistelmä
Motorisen oppimisen vaikeutta, eli kehityksellistä koordinaatiohäiriötä (DCD), ilmenee noin 6 prosentilla lapsista. Motorisen oppimisen vaikeus esiintyy uusien motoristen taitojen oppimisen vaikeutena, kömpelyytenä, liikkeellelähdön hitautena sekä liikkeiden oikea-aikaisuuden että rytmittämisen vaikeuksina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä fysioterapiatietämystä motorisen oppimisen vaikeudesta ja kuvata motorisen oppimisen vaikeutta esi- ja alakouluikäisten lasten toimintakyvyssä erityisesti karkeamotoriikan osalta sekä etsiä keinoja näiden lasten karkeamotoristen toimintojen edistämiseksi. Aiheesta koottiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka aineiston keruussa käytettiin Google Scholar, Researchgate ja SciELO -tietokantoja. Opinnäytetyöhön valikoitui tutkimuksia ja katsauksia sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti 18. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimusten mukaan kehityksellinen koordinaatiohäiriö vaikuttaa lapsen arkeen monella eri osa-alueella. Kehityksellisen koordinaatiohäiriön vaikutukset näkyvät niin lapsen motorisessa toimintakyvyssä, fyysisessä kunnossa, fyysisessä aktiivisuudessa kuin osallisuudessa. Kehityksellisen koordinaatiohäiriö -diagnoosin saaneiden lasten motorista oppimista voidaan edistää mahdollisimman monipuolisten liikuntamahdollisuuksien tarjoamisella. Fysio- ja toimintaterapian tehtäväkohtaisilla interventioilla ja dual-task harjoittelulla on tutkimusten mukaan positiivista näyttöä motoriikan edistämisessä. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä motoriikan edistämisessä on saatavilla ristiriitaista tietoa, mutta tuoreimpien tutkimusten mukaan tätä voidaan hyödyntää motoristen taitojen harjoittamisessa.
Mitä aikaisemmin motorisen oppimisen vaikeudet voidaan todeta, sen paremmin voidaan edistää lasten motorista kehitystä ja tarjota tukitoimia koulun alkamisen yhteydessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä fysioterapiatietämystä motorisen oppimisen vaikeudesta ja kuvata motorisen oppimisen vaikeutta esi- ja alakouluikäisten lasten toimintakyvyssä erityisesti karkeamotoriikan osalta sekä etsiä keinoja näiden lasten karkeamotoristen toimintojen edistämiseksi. Aiheesta koottiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka aineiston keruussa käytettiin Google Scholar, Researchgate ja SciELO -tietokantoja. Opinnäytetyöhön valikoitui tutkimuksia ja katsauksia sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti 18. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimusten mukaan kehityksellinen koordinaatiohäiriö vaikuttaa lapsen arkeen monella eri osa-alueella. Kehityksellisen koordinaatiohäiriön vaikutukset näkyvät niin lapsen motorisessa toimintakyvyssä, fyysisessä kunnossa, fyysisessä aktiivisuudessa kuin osallisuudessa. Kehityksellisen koordinaatiohäiriö -diagnoosin saaneiden lasten motorista oppimista voidaan edistää mahdollisimman monipuolisten liikuntamahdollisuuksien tarjoamisella. Fysio- ja toimintaterapian tehtäväkohtaisilla interventioilla ja dual-task harjoittelulla on tutkimusten mukaan positiivista näyttöä motoriikan edistämisessä. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä motoriikan edistämisessä on saatavilla ristiriitaista tietoa, mutta tuoreimpien tutkimusten mukaan tätä voidaan hyödyntää motoristen taitojen harjoittamisessa.
Mitä aikaisemmin motorisen oppimisen vaikeudet voidaan todeta, sen paremmin voidaan edistää lasten motorista kehitystä ja tarjota tukitoimia koulun alkamisen yhteydessä.