Etätyössä ilmenneet tarpeet työhyvinvoinnin ylläpitämisessä ja edistämisessä : haastattelututkimus TAMK:n koulutuksen tuki- ja opintopalveluiden henkilöstölle
Lehtonen, Elsa; Lintunen, Anniina (2021)
Lehtonen, Elsa
Lintunen, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tukea työntekijöiden työhyvinvointia etätyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä olivat henkilöstön tarpeet työhyvinvoinnin ylläpitämisessä ja edistämisessä etätyössä. Aihetta tarkasteltiin työntekijöiden näkökulmasta. Henkilöstön kokemuksia oli kerätty Hyvin-vointikysely 2020 – Työskentely koronaepidemian aikana -tutkimuksessa ja tämän opinnäytetyön tarkoitus oli saada syvällisempää tietoa työhyvinvoinnin tilasta.
Teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkasteltiin työhyvinvointia ja sen osa-alueita. Seuraava luku käsitteli etätyötä sekä sen mahdollisuuksia ja haasteita. Viimeisessä luvussa käsiteltiin muutostilanteita.
Tutkimuksen tulokset kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin hyödyntäen tiedonkeruumenetelmänä ryhmähaastattelua. Etätyö tarjosi hyvin mahdollisuuksia ylläpitää ja kehittää työhyvinvointia. Työntekijät voivat itse vaikuttaa omaan työhyvinvointiinsa ja myös työnantaja voi tukea työhyvinvointia etätyössä erilaisin keinoin. Etätyön myötä työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen koettiin sujuvammaksi ja työstä palautuminen koettiin tehokkaammaksi. Kehityskohtina nousi esiin ergonomia-asiat, yhteisöllisyyden tunteen puuttuminen oman yksikön ulkopuolella, tiedonkulun sujuvuus ja yhteisten toimintamallien puutteet.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että työhyvinvointi koettiin pääosin olevan hyvällä tasolla ja kokemukset etätyöstä olivat positiivisia. Tutkimuksessa esiin nousseiden asioiden pohjalta tehtiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla työnantaja voi tukea ja kehittää työntekijöiden työhyvinvointia etätyössä.
Teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkasteltiin työhyvinvointia ja sen osa-alueita. Seuraava luku käsitteli etätyötä sekä sen mahdollisuuksia ja haasteita. Viimeisessä luvussa käsiteltiin muutostilanteita.
Tutkimuksen tulokset kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin hyödyntäen tiedonkeruumenetelmänä ryhmähaastattelua. Etätyö tarjosi hyvin mahdollisuuksia ylläpitää ja kehittää työhyvinvointia. Työntekijät voivat itse vaikuttaa omaan työhyvinvointiinsa ja myös työnantaja voi tukea työhyvinvointia etätyössä erilaisin keinoin. Etätyön myötä työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen koettiin sujuvammaksi ja työstä palautuminen koettiin tehokkaammaksi. Kehityskohtina nousi esiin ergonomia-asiat, yhteisöllisyyden tunteen puuttuminen oman yksikön ulkopuolella, tiedonkulun sujuvuus ja yhteisten toimintamallien puutteet.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että työhyvinvointi koettiin pääosin olevan hyvällä tasolla ja kokemukset etätyöstä olivat positiivisia. Tutkimuksessa esiin nousseiden asioiden pohjalta tehtiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla työnantaja voi tukea ja kehittää työntekijöiden työhyvinvointia etätyössä.