Brändin visuaalisen ilmeen uudistaminen ja brändikirja Demande Oy:lle
Korhonen, Eve (2021)
Korhonen, Eve
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103304025
Tiivistelmä
Yritykset alkavat pikkuhiljaa arvostamaan yhtenäisen brändin tuomaa pääomaa liiketoimintaan. Sosiaalisen median tuodessa yritykset lähelle asiakasrajapintaa, on brändien ollut pakko miettiä viestintää ja yhteneväistä linjaa uudelleen kaikilla mahdollisilla alustoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa visuaalinen ilme Demande Oy:lle sekä helppolukuinen brändikirja, jonka avulla yritys pystyisi jatkossa hallinnoimaan visuaalista ilmettään. Demande Oy on henkilöstövälitysyritys, joka toimii pääsääntöisesti tapahtuma-alalla. Yritys aloitti toimintansa uudelleen vuonna 2020 ja yritys tarvitsi yhtenäisen visuaalisen ilmeen, joka kuvastaisi yrityksen persoonaa, sekä puhuttelisi sen kohderyhmiä. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, koska sillä on toimeksiantaja ja sen seurauksena syntyi tuotos: visuaalinen ilme ja brändikirja. Brändikirjasta toivottiin lyhyttä ja helposti luettavaa pdfmuodossa olevaa opasta, jolla yrityksen henkilökunta pystyisi toteuttamaan yrityksen uutta ilmettä. Työ tutki brändiä ja visuaalisuutta käsitteenä ja mistä kaikesta brändi koostuu. Työssä kuvataan visuaalisen ilmeen prosessi, mitä rakennuselementtejä se pitää sisällään ja käydään ne läpi esimerkkien kera. Työstä pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen, jotta sitä voitaisiin mahdollisesti käyttää oppaana visuaalisen ilmeen rakentamiseen. Työ käsitellee myös brändiohjeistusta, mitä se sisältää ja miten brändikirja rakennetaan. Työ on kirjoitettu ns. vetoketjumallilla, jossa tietoperusta keskustelee yhdessä tehdyn työn kerronnan kanssa. Keskeisiin lähteisiin kuuluivat eri kirjoittajien blogitekstit. Työn menetelmiin kuuluivat toimeksiantajayrityksen työntekijöiden konsultaatiohaastattelut ja yhteiset ideointi työpajat, joiden pohjalta ilmettä lähdettiin toteuttamaan. Työssä käsitellään brändiä ja visuaalisen ilmeen rakentamista, mutta ei lopullista strategian implementointityötä. Opinnäytetyö mahdollisti oman ammattitaidon kehittämisen syvemmällä tasolla. Työn teoriapohjassa on pyritty käyttämään mahdollisimman ajankohtaisia lähteitä, liittyen brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen.