Autoliikkeen markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Haajanen, Ina; Haajanen, Ina (2021)
Haajanen, Ina
Haajanen, Ina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on autoliikkeen markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantaja on mikkeliläinen Saimaan Autopiste Oy, joka myy vaihtoautoja. Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantajalle toiminnallisena työnä, ja sen tarkoitus on tuottaa toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia sosiaalisen median markkinointiin sekä selvittää, missä sosiaalisen median kanavissa yrityksen tulisi olla näkyvillä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään päälukuina sosiaalisen median markkinointia ja keskeisimpiä sosiaalisen median kanavia. Sosiaalisen median markkinoinnin teoriassa käsitellään keskeisimpiä sosiaalisen median käsitteitä ja sen vyöhykkeitä, kuinka sosiaalista mediaa käytetään ja hyödynnetään sekä tarkastellaan asiakkaan ostoprosessia sosiaalisessa mediassa ja sisällöntuotantoa ja sen mittaamista. Keskeisimpinä kanavina on käsitelty Facebookia, Instagramia, YouTubea, Facebook Messengeriä, WhatsAppia ja asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuuden tiedot on kerätty alan ammattikirjallisuudesta sekä alan verkkolähteistä.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin verkossa julkaistuna kyselynä, hyödyntäen Webropol 3.0 -ohjelmaa. Kysely toteutettiin 25.1.2021–7.2.2021 välisenä aikana ja siihen saatiin 83 vastausta. Toisena tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusta, joka toteutettiin benchmarking-menetelmän avulla tutkimalla kolmen muun vaihtoautokaupan sosiaalisen median kanavia. Benchmarking-menetelmän avulla toteutettu tutkimus ajoittui 2020 joulukuun ja 2021 tammikuun väliselle ajalle.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että kyselyn vastaajat suosivat selkeästi sosiaalisen median kanavista eniten Facebookia ja Instagramia. Kyselyn vastaajat ilmaisivat myös, että yrityksen olisi hyvä olla myös mukana Instagramissa. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat toivoivat asiakkaiden osallistamista ja aktiivisempaa julkaisemista. Tärkeimmät sisällöt olivat videot ja kuvat, joihin toivottiin enemmän panostusta. Benchmarking-menetelmän avulla saaduista tuloksista kävi ilmi, että seuraajat arvostivat päivityksiä, joissa oli mukana kuvia, videoita sekä tarinoita viihdyttävässä muodossa. Tärkeänä asiana seuraajat mielsivät myös osallistavat julkaisut, kuten arvonnat ja kilpailut, jotka keräsivät hyvin huomiota. Tulosten avulla luotiin Saimaan Autopiste Oy:lle ideoita ja toimenpiteitä sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään päälukuina sosiaalisen median markkinointia ja keskeisimpiä sosiaalisen median kanavia. Sosiaalisen median markkinoinnin teoriassa käsitellään keskeisimpiä sosiaalisen median käsitteitä ja sen vyöhykkeitä, kuinka sosiaalista mediaa käytetään ja hyödynnetään sekä tarkastellaan asiakkaan ostoprosessia sosiaalisessa mediassa ja sisällöntuotantoa ja sen mittaamista. Keskeisimpinä kanavina on käsitelty Facebookia, Instagramia, YouTubea, Facebook Messengeriä, WhatsAppia ja asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuuden tiedot on kerätty alan ammattikirjallisuudesta sekä alan verkkolähteistä.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin verkossa julkaistuna kyselynä, hyödyntäen Webropol 3.0 -ohjelmaa. Kysely toteutettiin 25.1.2021–7.2.2021 välisenä aikana ja siihen saatiin 83 vastausta. Toisena tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusta, joka toteutettiin benchmarking-menetelmän avulla tutkimalla kolmen muun vaihtoautokaupan sosiaalisen median kanavia. Benchmarking-menetelmän avulla toteutettu tutkimus ajoittui 2020 joulukuun ja 2021 tammikuun väliselle ajalle.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että kyselyn vastaajat suosivat selkeästi sosiaalisen median kanavista eniten Facebookia ja Instagramia. Kyselyn vastaajat ilmaisivat myös, että yrityksen olisi hyvä olla myös mukana Instagramissa. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat toivoivat asiakkaiden osallistamista ja aktiivisempaa julkaisemista. Tärkeimmät sisällöt olivat videot ja kuvat, joihin toivottiin enemmän panostusta. Benchmarking-menetelmän avulla saaduista tuloksista kävi ilmi, että seuraajat arvostivat päivityksiä, joissa oli mukana kuvia, videoita sekä tarinoita viihdyttävässä muodossa. Tärkeänä asiana seuraajat mielsivät myös osallistavat julkaisut, kuten arvonnat ja kilpailut, jotka keräsivät hyvin huomiota. Tulosten avulla luotiin Saimaan Autopiste Oy:lle ideoita ja toimenpiteitä sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen.