Kohti Tuntematonta : kollektiiviseen työskentelyyn ohjaamisesta Juhlat-teossarjan prosessissa
Torkkel, Laura (2021)
Torkkel, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104034187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104034187
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksen (Turun ammattikorkeakoulu) opinnäytetyön kirjallinen osio. Opinnäytteeni kirjallisessa osassa tavoitteenani on tarkastella ohjaamista kollektiiviseen työskentelyyn Juhlat-teossarjan prosessissa, joka on taiteellinen opinnäytetyöni. Juhlat-teossarjan viisi teosta valmistettiin viidessä kolmen päivän työpajassa, joissa erilaisten ennalta suunniteltujen harjoitteiden ja kollektiivisen työskentelyn pohjalta valmistettu teos esitettiin työpajan viimeisenä päivänä. Jokaisessa työpajassa oli eri osallistujat, jotka olivat teatteri-, musiikki-, elokuva- ja tanssialan sekä esitystekniikan ammattilaisia, opiskelijoita ja harrastajia.
Kirjoitukseni perustuu havaintoihini Juhlat-teossarjan prosessissa käyttämistäni työtavoista ohjata työskentelyä kohti kollektiivisuutta sekä lähteisiin. Lähteenä käytän esimerkiksi teosta Nykykoreografin jalanjäljissä - 37 tapaa tehdä tanssia, Jyrkkä Hannele, 2011. Työni ensimmäisessä osassa tarkastelen Juhlat-teossarjan kollektiivista työskentelytapaa ohjaajan positiosta. Teen havaintoja valmistautumisestani prosessiin ohjaajana sekä ohjaamisestani kollektiiviseen työskentelyyn Juhlat-teossarjan prosessissa. Työni toinen osa on prosessikuvaus, jossa kuvaan Juhlat-teossarjan prosessia ja teen havaintoja ohjaamisestani kollektiiviseen työskentelyyn prosessin eri vaiheissa. Tutkin prosessissa käyttämiäni ohjaamisen työtapoja, jotka pyrkivät kehittämään esiintyjän itseohjautuvuutta sekä johdattelemaan kohti kollektiivista työskentelyä.
Juhlat-teossarja valmistettiin viidessä kolmen päivän työpajassa. Työpajojen sisällä useampi määrä harjoitteita johtaa siihen että on paljon materiaalia mistä valita kokonaisuuteen. Se on myös haaste, koska on tehtävä paljon valintoja ja päätöksiä. Tiukan aikataulun puitteissa työskentelyä helpottaa se että ohjaaja tekee päätökset, mikäli niitä on tehtävä runsaasti useamman harjoitteen suhteen. Kun taas vähäinen harjoitteiden määrä työpajassa antaa aikaa syventymiseen, keskusteluille ja kollektiiviselle työskentelylle, joka on yksi keino ohjata kohti kollektiivista työskentelyä. Työskentelyssä selkeät raamit ylläpitävät turvallista ilmapiiriä. Päätös työskentelymuodosta ja raameista tehdään muun muassa aikataulun, tilan, dramaturgian ja työryhmän pohjalta.
Havaintojeni sekä lähteiden pohjalta kirjoittaminen kollektiiviseen työskentelyyn ohjaamisesta kehitti havainnointikykyäni ja herkisti havainnoimaan ohjaamistani kohti kollektiivista työskentelyä. Kirjoittaessani tein uusia havaintoja ohjaamisesta kohti kollektiivista työskentelyä. Yksi keino siirtyä ohjaajavetoisesta työskentelystä kohti kollektiivista työtapaa on ohjaajan position vaihtaminen esiintyjäksi. Ohjaajan position tarpeen hahmottaminen kollektiivisessa työskentelyssä vaatii tarkkaa ryhmän kuuntelua ja läsnäoloa. Käyttämäni työtavat ohjata kohti kollektiivista työskentelyä auttavat itseäni työskentelemään jatkossakin kollektiivisesti sekä helpottavat toimimaan ohjaajana dialogisesti sekä esiintyjänä itseohjautuvasti.
Kirjoitukseni perustuu havaintoihini Juhlat-teossarjan prosessissa käyttämistäni työtavoista ohjata työskentelyä kohti kollektiivisuutta sekä lähteisiin. Lähteenä käytän esimerkiksi teosta Nykykoreografin jalanjäljissä - 37 tapaa tehdä tanssia, Jyrkkä Hannele, 2011. Työni ensimmäisessä osassa tarkastelen Juhlat-teossarjan kollektiivista työskentelytapaa ohjaajan positiosta. Teen havaintoja valmistautumisestani prosessiin ohjaajana sekä ohjaamisestani kollektiiviseen työskentelyyn Juhlat-teossarjan prosessissa. Työni toinen osa on prosessikuvaus, jossa kuvaan Juhlat-teossarjan prosessia ja teen havaintoja ohjaamisestani kollektiiviseen työskentelyyn prosessin eri vaiheissa. Tutkin prosessissa käyttämiäni ohjaamisen työtapoja, jotka pyrkivät kehittämään esiintyjän itseohjautuvuutta sekä johdattelemaan kohti kollektiivista työskentelyä.
Juhlat-teossarja valmistettiin viidessä kolmen päivän työpajassa. Työpajojen sisällä useampi määrä harjoitteita johtaa siihen että on paljon materiaalia mistä valita kokonaisuuteen. Se on myös haaste, koska on tehtävä paljon valintoja ja päätöksiä. Tiukan aikataulun puitteissa työskentelyä helpottaa se että ohjaaja tekee päätökset, mikäli niitä on tehtävä runsaasti useamman harjoitteen suhteen. Kun taas vähäinen harjoitteiden määrä työpajassa antaa aikaa syventymiseen, keskusteluille ja kollektiiviselle työskentelylle, joka on yksi keino ohjata kohti kollektiivista työskentelyä. Työskentelyssä selkeät raamit ylläpitävät turvallista ilmapiiriä. Päätös työskentelymuodosta ja raameista tehdään muun muassa aikataulun, tilan, dramaturgian ja työryhmän pohjalta.
Havaintojeni sekä lähteiden pohjalta kirjoittaminen kollektiiviseen työskentelyyn ohjaamisesta kehitti havainnointikykyäni ja herkisti havainnoimaan ohjaamistani kohti kollektiivista työskentelyä. Kirjoittaessani tein uusia havaintoja ohjaamisesta kohti kollektiivista työskentelyä. Yksi keino siirtyä ohjaajavetoisesta työskentelystä kohti kollektiivista työtapaa on ohjaajan position vaihtaminen esiintyjäksi. Ohjaajan position tarpeen hahmottaminen kollektiivisessa työskentelyssä vaatii tarkkaa ryhmän kuuntelua ja läsnäoloa. Käyttämäni työtavat ohjata kohti kollektiivista työskentelyä auttavat itseäni työskentelemään jatkossakin kollektiivisesti sekä helpottavat toimimaan ohjaajana dialogisesti sekä esiintyjänä itseohjautuvasti.