Alihankinnan hyvä johtaminen siivouspalveluissa
Karjalainen, Satu (2021)
Karjalainen, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014161
Tiivistelmä
Siivousalalla yritykset tekevät paljon erilaisia hankintoja, esimerkiksi siivousvälineiden ostamista sekä alihankintaa, joita kilpailutetaan. Alihankinnan käyttäminen on yleistynyt viime vuosina. Isoimmat yritykset hyödyntävät eri alihankkijoiden osaamista, näin ollen luovat omalle yritykselle enemmän lisäarvoa, kilpailukykyä sekä kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii yritys, jossa on useampi eri liiketoimintayksikkö. Tutkimuksen kohteena olevan asian luonteen takia, opinnäytetyössä ei kerrota yrityksen nimeä, vaan käytetään nimeä Yritys X.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Yritys X:n siivouspalveluissa johdetaan alihankintaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, onko alihankinnan prosessi toimiva, jotta se tukee alihankinnan johtamisessa ja yhteistyötä alihankkijan kansa sekä löytämään kehittämisen kohteita kyseisistä asioista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin hankinnoista yleisiä asioita, hankintaprosessia, hankintojen johtamista sekä hankinnoissa noudatettavaa lainsäädäntöä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään myös julkisia hankintoja johtuen siitä, että kunnat ulkoistavat toimintojaan, jolloin kilpailuttaminen lisääntyy. Tarjouspyyntöihin liittyvät asiat ovat hyvä osata sekä ymmärtää, tällöin tarjouspyyntöön on vastaaminen ja ymmärtäminen helpottuu.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin seitsemälletoista palveluesimiehelle, joista yhdeksän vastasi kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli 52,94%.
Kyselyn perusteella suuremmalla osalla palveluesimiehistä oli osaamista ja tietämystä alihankinnan johtamiseen liittyvissä asioissa. Kyselyn perusteella ilmeni myös asioita, joihin palveluesimiehet tarvitsevat koulutusta, hankintojen lainsäädäntöön sekä toimintatapoihin. Kyselyn vastauksista ilmeni myös se, että yrityksen täytyisi selkeyttää toimintatapoja ja hankintaprosessia. Toimintatavoilla varmistetaan se, että alihankkija toimii asetusten, sääntöjen ja lakien mukaisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii yritys, jossa on useampi eri liiketoimintayksikkö. Tutkimuksen kohteena olevan asian luonteen takia, opinnäytetyössä ei kerrota yrityksen nimeä, vaan käytetään nimeä Yritys X.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Yritys X:n siivouspalveluissa johdetaan alihankintaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, onko alihankinnan prosessi toimiva, jotta se tukee alihankinnan johtamisessa ja yhteistyötä alihankkijan kansa sekä löytämään kehittämisen kohteita kyseisistä asioista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin hankinnoista yleisiä asioita, hankintaprosessia, hankintojen johtamista sekä hankinnoissa noudatettavaa lainsäädäntöä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään myös julkisia hankintoja johtuen siitä, että kunnat ulkoistavat toimintojaan, jolloin kilpailuttaminen lisääntyy. Tarjouspyyntöihin liittyvät asiat ovat hyvä osata sekä ymmärtää, tällöin tarjouspyyntöön on vastaaminen ja ymmärtäminen helpottuu.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin seitsemälletoista palveluesimiehelle, joista yhdeksän vastasi kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli 52,94%.
Kyselyn perusteella suuremmalla osalla palveluesimiehistä oli osaamista ja tietämystä alihankinnan johtamiseen liittyvissä asioissa. Kyselyn perusteella ilmeni myös asioita, joihin palveluesimiehet tarvitsevat koulutusta, hankintojen lainsäädäntöön sekä toimintatapoihin. Kyselyn vastauksista ilmeni myös se, että yrityksen täytyisi selkeyttää toimintatapoja ja hankintaprosessia. Toimintatavoilla varmistetaan se, että alihankkija toimii asetusten, sääntöjen ja lakien mukaisesti.