dc.contributor.author | Parviainen, Minttu | |
dc.date.accessioned | 2012-11-20T07:25:09Z | |
dc.date.available | 2012-11-20T07:25:09Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2012111915641 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/49380 | |
dc.description.abstract | Nykypäivän työyhteisöviestintä on yhteisöllistä, vuorovaikutteista ja avointa. Kaikilla työyhteisön jäsenillä on mahdollisuus osallistua viestintään sekä kokemusten vaihdantaan oman työnsä kautta. Viestinnän merkitys johtamisen työkaluna on kasvanut ja viestintä olisikin suunniteltava osaksi liiketoimintaa. Parhaimmillaan työyhteisöviestintä lisää sitoutuneisuutta, motivoi henkilökuntaa, parantaa innovatiivista ajattelua sekä vaikuttaa työyhteisön tuloksen tekemiseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee työyhteisöviestintää, millaista sen tulisi nykypäivänä olla ja mitä tulee ottaa huomioon sitä suunniteltaessa. Työn tarkoituksena oli kartoittaa ISS Aviationin työyhteisöviestinnän nykytilaa selvittämällä henkilökunnan mielipiteitä ja näkemyksiä siitä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää henkilökunnan kokemuksia juuri käyt-töönotetuista info-näytöistä, joiden avulla yrityksen viestinnästä halutaan tehdä tehok-kaampaa ja helpommin seurattavaa henkilökunnalle. Tulosten perusteella laadittiin ke-hittämisehdotuksia ISS Aviationin viestintään. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ISS Aviationin Helsinki-Vantaan toimipisteen henkilökunnalle syyskuussa 2012. Kyselyyn vastaaminen tapahtui verkossa. Kysely lä-hetettiin 225 työntekijälle. Vastausprosentti oli 17,3.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että ISS Aviationin viestintä kaipaa kehittämistä. Sen ei koeta olevan toimivaa eikä nopeaa. Henkilökunta ei myöskään tunne yrityksen strategiaa eikä arvoja. Strategian ja arvojen viestimiseen on kiinnitettävä tulevaisuudessa huomiota, jotta henkilökunta osaa toimia niiden mukaan ja toteuttaa näin yrityksen missiota päivittäisessä työssään. Viestinnän perusta on saatava kuntoon, mikä tapahtuu laatimalla kunnollinen viestintäsuunnitelma. Viestintäsuunnitelma selkeyttää viestintää ja tekee siitä suunnitelmallista.
Viestintä ei ole enää ainoastaan johdon tehtävä, vaan siihen osallistuu koko henkilökun-ta. ISS Aviationin onkin pohdittava henkilökunnan osallistamista päätöksentekoon ja kehittämistyöhön, sillä halukkuutta työntekijöillä on. Työntekijöiden osallistaminen lisää työssä viihtymistä. Se tekee viestinnästä vuorovaikutteista ja antaa henkilökunnalle mahdollisuuden vaikuttaa, mikä kuuluu nykypäivän työyhteisöviestintään. | fi |
dc.description.abstract | Communication at workplace today is social, interactive and open. Each and every employee has a possibility to be a part of communication and changing experiences through their own work. Communication as a management tool has become increasingly important. Communication should be planned as a part of the business. Communication at its best can enhance commitment, motivate personnel, enrich innovativeness and affect to making profit.
This study deals with communication at workplace today. The empirical part discusses what today’s internal communication is and how it should be organized. The main purpose of the study was to clarify employees’ opinions of the current state of internal communication in ISS Aviation Ltd. The aim was also to clear employees’ experiences of new communication channel called info-TV. Development ideas to improve communication in the future were based on the results of the research. The research was based on quantitative methods. A survey was carried out among the personnel of ISS Aviation Ltd working at Helsinki-Vantaa airport in September 2012. The survey was web-based. Altogether 225 questionnaires were distributed. 39 questionnaires were returned, which resulted in a response rate of 17,3 percent.
The results indicated that the communication of ISS Aviation Ltd requires development. The personnel saw that communication is not working properly. Employees don’t recognize the strategy or values of the company. Therefore it is essential to clarify strategy and values so that employees can perform their job according to these. This way every employee can carry out company’s mission daily. The communication requires a proper communication plan to clear it up and to organize it in a better way.
Communication is no longer only a task for management but it includes the entire personnel. Thus ISS Aviation should involve employees in decision-making and development since they are willing to take part in those. This would increase job satisfaction and create interactivity in communication. These features are essential when discussing of today’s internal communication. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.subject | työyhteisöt | |
dc.subject | yhteisöviestintä | |
dc.subject | sisäinen tiedotus | |
dc.subject | viestintästrategiat | |
dc.subject | lentokentät | |
dc.subject | lentoasemat | |
dc.subject | palveluyritykset | |
dc.subject | henkilöstö | |
dc.subject | kyselytutkimus | |
dc.title | Työyhteisöviestinnän nykytilan kartoitus ja kehittäminen ISS Aviation Oy:ssä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/441 | |
dc.organization | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.keyword | Työyhteisöviestintä | |
dc.keyword | yritysviestintä | |
dc.keyword | sisäinen viestintä | |
dc.keyword | vuorovaikutteisuus | |
dc.contributor.organization | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism| | |
dc.subject.discipline | Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma | |