Varhaiskasvattajien kokemuksia lasten haastavasta käyttäytymisestä varhaiskasvatuksessa
Weidmann, Sami; Savolainen, Sonja (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Weidmann, Sami
Savolainen, Sonja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104024166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104024166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on varhaiskasvattajien kokemukset lasten haastavasta käyttäytymisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta. Tutkimustehtävää lähestyttiin tutkimalla, miten varhaiskasvattajat selittävät haastavia kasvatustilanteita, miten haastava käyttäytyminen ilmenee varhaiskasvatuksessa ja millaisia keinoja varhaiskasvattajilla on ennaltaehkäistä sitä ja selvitä siitä.
Varhaiskasvattajan ja lapsen välinen kohtaaminen alkaa ensimmäisestä kontaktista, hymystä tai kosketuksesta. Karoliina Vilmi tuo tutkimuksessaan esiin, että varhaiskasvattajien tehtävä on kohdata haastavasti käyttäytyvä lapsi lapsena, riippumatta hänen taustastaan ja tarinastaan. Monika Toljanderin tutkielman tuloksista syntyneessä pohdinnassa todetaan lasten aggressiivisen käytöksen lisääntyneen.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työn tavoitteena oli selvittää, miten aihetta on tutkittu ja kuinka aiheesta kirjoitettu teoriatieto korreloi varhaiskasvattajien kokemusten kanssa. Opinnäytetyössä on koottu yhteen
aiempien tutkimusten keskeisiä teemoja helposti hahmotettavaksi kokonaisuudeksi.
Tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajien kokemukset haastavista kasvatustilanteista ovat hyvin samankaltaisia asiantuntijoiden näkemysten kanssa.
Varhaiskasvattajan ja lapsen välinen kohtaaminen alkaa ensimmäisestä kontaktista, hymystä tai kosketuksesta. Karoliina Vilmi tuo tutkimuksessaan esiin, että varhaiskasvattajien tehtävä on kohdata haastavasti käyttäytyvä lapsi lapsena, riippumatta hänen taustastaan ja tarinastaan. Monika Toljanderin tutkielman tuloksista syntyneessä pohdinnassa todetaan lasten aggressiivisen käytöksen lisääntyneen.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työn tavoitteena oli selvittää, miten aihetta on tutkittu ja kuinka aiheesta kirjoitettu teoriatieto korreloi varhaiskasvattajien kokemusten kanssa. Opinnäytetyössä on koottu yhteen
aiempien tutkimusten keskeisiä teemoja helposti hahmotettavaksi kokonaisuudeksi.
Tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajien kokemukset haastavista kasvatustilanteista ovat hyvin samankaltaisia asiantuntijoiden näkemysten kanssa.