Hyvinvoinnin kartoitus tehostetussa perhetyössä : Tutkimus Tampereen kaupungin tehostetun perhetyön käyttämistä työtavoista ja menetelmistä asiakkuuden alussa
Smolander, Miia (2021)
Smolander, Miia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104054206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104054206
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään lastensuojelun asiakkaan hyvinvointia, sen kartoitusta asiakkuuden alussa tehostetussa perhetyössä. Tehostettua perhetyötä toteutetaan perheissä, joissa lastensuojelulliset huolet ovat tulleet esiin. Asiakasperhe voi kokea monenlaisia tunteita lastensuojelua kohtaan. Näiden tunteiden käsitteleminen on tärkeää, jotta työskentelyä perheessä voidaan viedä eteenpäin. Menetelmien avulla voidaan tukea
vuorovaikutusta ja helpottaa asiakasta puhumaan omasta kokemuksestaan.
Tutkimuksen teoriapohjana on Erik Allardtin hyvinvointiteoria sekä Lapsen hyvinvoinnin malli, jonka Fattore, Mason ja Watson ovat kehittäneet tutkimuksensa pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena Tampereen kaupungin tehostettuun perhetyöhön. Tutkimuksessa haastateltiin työntekijöitä ja selvitettiin asiakkuuden alussa käytettyjä työmenetelmiä asiakkaan hyvinvoinnin kartoittamisessa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella vuorovaikutukselliset menetelmät näyttävät olevan keskiössä asiakkaan kanssa tehdyssä työssä. Keskustelu, vuorovaikutus, kuuntelu ja kysyminen ovat tärkeitä menetelmiä asiakkaan hyvinvoinnin selvittämisessä. Vanhemmuuden roolikartta on käytetyin menetelmä keskustelun lisäksi. Asiakkaan hyvinvoinnin osa-alueista painottuu ihmisenä olemisen being-osa-alue, mikä kertoo voimavarakeskeisestä työotteesta.
vuorovaikutusta ja helpottaa asiakasta puhumaan omasta kokemuksestaan.
Tutkimuksen teoriapohjana on Erik Allardtin hyvinvointiteoria sekä Lapsen hyvinvoinnin malli, jonka Fattore, Mason ja Watson ovat kehittäneet tutkimuksensa pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena Tampereen kaupungin tehostettuun perhetyöhön. Tutkimuksessa haastateltiin työntekijöitä ja selvitettiin asiakkuuden alussa käytettyjä työmenetelmiä asiakkaan hyvinvoinnin kartoittamisessa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella vuorovaikutukselliset menetelmät näyttävät olevan keskiössä asiakkaan kanssa tehdyssä työssä. Keskustelu, vuorovaikutus, kuuntelu ja kysyminen ovat tärkeitä menetelmiä asiakkaan hyvinvoinnin selvittämisessä. Vanhemmuuden roolikartta on käytetyin menetelmä keskustelun lisäksi. Asiakkaan hyvinvoinnin osa-alueista painottuu ihmisenä olemisen being-osa-alue, mikä kertoo voimavarakeskeisestä työotteesta.