Ensihoitajien työhyvinvoinnin edistäminen keikkatauoilla : animaatiovideo
Kinnunen, Ella; Tallqvist, Titta-Maija (2021)
Kinnunen, Ella
Tallqvist, Titta-Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallisella menetelmällä yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn kanssa animaatiovideo, jossa käsitellään ensihoitajien työhyvinvoinnin edistämistä keikkojen välisillä tauoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa konkreettisia keinoja ensihoitajille ja alan opiskelijoille työhyvinvoinnin edistämiseen. Opinnäytetyön tarve nousi ensihoitotyön kuormittavasta luonteesta sekä ensihoidon työhyvinvoinnin tukemiseen liittyvän materiaalin tarpeesta. Opinnäytetyössä tehtävänä oli selvittää ensihoidon kuormittavuustekijöitä sekä yksittäisen ensihoitajan keinoja edistää työssä jaksamistaan.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui animaatiovideo, jossa käsiteltiin työhyvinvoinnin edistämisen keinoja. Animaation pohjana oli Päivi Rauramon (2012) kehittämä työhyvinvointimalli, joka koostui viidestä osa-alueesta: terveys, turvallisuus, yhteisöllisyys, arvostus ja osaaminen. Videossa esiteltiin edellä mainittuihin kategorioihin luokiteltuna käytännön keinoja työhyvinvoinnin edistämiseen keikkojen välisillä tauoilla. Animaatiovideon kuvakäsikirjoitus ja suunnittelu toteutettiin teoriatiedon pohjalta. Varsinaisen animaatiovideon tuotti Tehyn palkkaama graafinen suunnittelija.
Opinnäytetyön tuotos luovutettiin työelämäyhteyden käyttöön. Tuotosta on tarkoitus käyttää ensihoitoalan tapahtumissa tiedon välittämiseen ensihoitajille ja alan opiskelijoille. Lisäksi tuotosta voitaisiin käyttää ensihoidon yksiköissä edistämään työhyvinvointia sekä oppilaitoksissa oppimateriaalin tukena. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää materiaalin hyötyä ja tehokkuutta työhyvinvoinnin edistämisen välineenä. Tätä voitaisiin tutkia selvittämällä, paraneeko koettu hyvinvointi materiaalissa esitettyjen keinojen hyödyntämisen jälkeen. Lisäksi voitaisiin arvioida animaatiovideon laatua, hyödyllisyyttä sekä kiinnostavuutta haastattelemalla animaatiovideon nähneitä henkilöitä.
Tulevaisuudessa ensihoidon työhyvinvointia tulisi yleisellä tasolla tutkia ja arvioida enemmän. Tämän myötä olisi tärkeää selvittää, ovatko ensihoitajille suunnatut olemassa olevat työhyvinvoinnin tukemisen keinot hyödyllisiä, ja tarvitseeko niitä kehittää tai tuottaa lisää. Lisäksi voitaisiin arvioida animaatiovideon mahdollisuuksia tiedon välittämisen ja motivoinnin välineenä.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui animaatiovideo, jossa käsiteltiin työhyvinvoinnin edistämisen keinoja. Animaation pohjana oli Päivi Rauramon (2012) kehittämä työhyvinvointimalli, joka koostui viidestä osa-alueesta: terveys, turvallisuus, yhteisöllisyys, arvostus ja osaaminen. Videossa esiteltiin edellä mainittuihin kategorioihin luokiteltuna käytännön keinoja työhyvinvoinnin edistämiseen keikkojen välisillä tauoilla. Animaatiovideon kuvakäsikirjoitus ja suunnittelu toteutettiin teoriatiedon pohjalta. Varsinaisen animaatiovideon tuotti Tehyn palkkaama graafinen suunnittelija.
Opinnäytetyön tuotos luovutettiin työelämäyhteyden käyttöön. Tuotosta on tarkoitus käyttää ensihoitoalan tapahtumissa tiedon välittämiseen ensihoitajille ja alan opiskelijoille. Lisäksi tuotosta voitaisiin käyttää ensihoidon yksiköissä edistämään työhyvinvointia sekä oppilaitoksissa oppimateriaalin tukena. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää materiaalin hyötyä ja tehokkuutta työhyvinvoinnin edistämisen välineenä. Tätä voitaisiin tutkia selvittämällä, paraneeko koettu hyvinvointi materiaalissa esitettyjen keinojen hyödyntämisen jälkeen. Lisäksi voitaisiin arvioida animaatiovideon laatua, hyödyllisyyttä sekä kiinnostavuutta haastattelemalla animaatiovideon nähneitä henkilöitä.
Tulevaisuudessa ensihoidon työhyvinvointia tulisi yleisellä tasolla tutkia ja arvioida enemmän. Tämän myötä olisi tärkeää selvittää, ovatko ensihoitajille suunnatut olemassa olevat työhyvinvoinnin tukemisen keinot hyödyllisiä, ja tarvitseeko niitä kehittää tai tuottaa lisää. Lisäksi voitaisiin arvioida animaatiovideon mahdollisuuksia tiedon välittämisen ja motivoinnin välineenä.