Ammatillinen tiedonhankinta kirjakaupassa
Nummela, Maria (2009)
Nummela, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245964
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kirjakaupan myyjien ammatillisen tiedon hankintaa. Opinnäytetyössä tutkitaan, millaisia tiedonhankintatehtäviä kirjakaupan myyjät kohtaavat päivittäisessä työssään ja mitä tiedonlähteitä näiden tehtävien ratkaisemiseksi käytetään. Lisäksi tutkitaan, mitkä seikat vaikuttavat eri tiedonlähteiden valintaan ja mitkä ovat tiedonhankintaa helpottavia ja vaikeuttavia tekijöitä. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös tiedonhankinnan opetusta kirjakaupoissa ja tiedonhankinnan onnistumisen merkitystä asiakaspalvelukontekstissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kymmentä kirjakaupan myyjää, jotka ovat työskennelleet kirjakaupassa vakituisesti keskimäärin 10 vuotta. Haastattelut toteutettiin saman kirjakauppaketjun kolmessa eri myymälässä.
Kaikki vastaajat käyttivät eri tiedonlähteitä monipuolisesti ja tiedonhankinnan todettiin olevan keskeinen osa työtä. Orientoivan tiedon lähteistä tärkeimpiä olivat kirja-arvostelut sanomalehdissä, kirjaillat, kustantajien esitteet ja työpaikan sisäinen tiedotus. Suosituimpia praktisen tiedon lähteitä olivat työtoverit, kirjakaupan oma tietokanta ja Google. FinnBooks-tietokantaa käytettiin odotettua vähemmän. Keskeisenä tiedonhankintaa helpottavana tekijänä pidettiin omaa muistia. Tekniset ongelmat olivat yleisimpiä tiedonhankintaa vaikeuttavia tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kymmentä kirjakaupan myyjää, jotka ovat työskennelleet kirjakaupassa vakituisesti keskimäärin 10 vuotta. Haastattelut toteutettiin saman kirjakauppaketjun kolmessa eri myymälässä.
Kaikki vastaajat käyttivät eri tiedonlähteitä monipuolisesti ja tiedonhankinnan todettiin olevan keskeinen osa työtä. Orientoivan tiedon lähteistä tärkeimpiä olivat kirja-arvostelut sanomalehdissä, kirjaillat, kustantajien esitteet ja työpaikan sisäinen tiedotus. Suosituimpia praktisen tiedon lähteitä olivat työtoverit, kirjakaupan oma tietokanta ja Google. FinnBooks-tietokantaa käytettiin odotettua vähemmän. Keskeisenä tiedonhankintaa helpottavana tekijänä pidettiin omaa muistia. Tekniset ongelmat olivat yleisimpiä tiedonhankintaa vaikeuttavia tekijöitä.