Microsoft Teams Janakkalan perhekeskuksen kouluterveydenhoitajien työvälineenä : Laajojen terveystarkastusten toteuttaminen etänä huoltajan kanssa
Karkila, Eeva (2021)
Karkila, Eeva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104064269
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää digitalisaation ja vallitsevan COVID-19-pandemian myötä ajankohtaiseksi nousseen Microsoft Teamsin hyödynnettävyyttä kouluterveydenhoitajan työssä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi Janakkalan perhekeskuksen kouluterveydenhoitajien päivittäisen työn tueksi infograafi, jossa tuotiin ilmi Teamsin entistä monipuolisempi hyödynnettävyys etätyökaluna laajoissa terveystarkastuksissa. Opinnäytetyön tilaajana oli Janakkalan kunta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin suomalaiseen kouluterveydenhuoltoon, digitalisaatioon ja etätyöskentelykulttuuriin. Lähdemateriaalina hyödynnettiin sekä kotimaista että kansainvälistä tutkimustietoa yleisimmistä hoitotieteen tietokannoista. Tietokantojen lisäksi työssä on hyödynnetty myös alan kirjallisuutta ja verkkosivustoja. Aiheen ajankohtaisuuden ja nopeasti kehittyvän teknologian takia lähdemateriaalina käytettiin korkeintaan muutaman vuoden vanhoja lähteitä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyneen infograafin lisäksi pidettiin kaksi tietoperustaan pohjautuvaa toiminnallista työpajaa, joissa neuvola-, koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat harjoittelivat Teamsin käyttöä etävastaanottotilanteissa. Infograafi tuli osaksi kunnan terveydenhoitajien perehdytyskansiota, ja se otettiin käyttöön myös muualla kunnan terveyspalveluissa. Terveydenhoitajan työssä korostuu kyky adaptoitua uuden teknologian ja uusien työskentelytapojen käyttöön. Tämä opinnäytetyö tukee terveydenhoitajan työtä nykypäivän työelämässä. The aim of this practice based Bachelor’s thesis was to clarify the usage of Microsoft Teams at school nurse’s work. Due to the COVID-19 pandemic and the digitalization of today, the utilization rate of Teams has increased significantly. The purpose of the thesis was to produce an infographic for school nurses. The infographic included operating instructions for Teams when it was being used as a digital remote tool in extensive health examinations. The commissioner of the thesis was the municipality of Janakkala.
The theoretical basis of the thesis consists of Finnish school health care, digitalization and remote working culture. Both domestic and international sources from the well-known databases of nursing science were utilized in this thesis. Moreover, literature and websites were also being searched for information. Because of the topicality and fast developing technology, only a few years old source materials were used.
As a result of this practice based thesis an infographic was developed and in addition to the infographic two separate practice based workshops were held. The workshops were for the public health nurses to learn and practice telehealth situations. The infographic became a part of the orientation plan of the public health nurses and it was also taken in use in other health services in Janakkala. In the work of public health nurse, the capability to adapt to the new technology and working methods becomes emphasized. This thesis supports the job of public health nurses in the working life of today.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin suomalaiseen kouluterveydenhuoltoon, digitalisaatioon ja etätyöskentelykulttuuriin. Lähdemateriaalina hyödynnettiin sekä kotimaista että kansainvälistä tutkimustietoa yleisimmistä hoitotieteen tietokannoista. Tietokantojen lisäksi työssä on hyödynnetty myös alan kirjallisuutta ja verkkosivustoja. Aiheen ajankohtaisuuden ja nopeasti kehittyvän teknologian takia lähdemateriaalina käytettiin korkeintaan muutaman vuoden vanhoja lähteitä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyneen infograafin lisäksi pidettiin kaksi tietoperustaan pohjautuvaa toiminnallista työpajaa, joissa neuvola-, koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat harjoittelivat Teamsin käyttöä etävastaanottotilanteissa. Infograafi tuli osaksi kunnan terveydenhoitajien perehdytyskansiota, ja se otettiin käyttöön myös muualla kunnan terveyspalveluissa. Terveydenhoitajan työssä korostuu kyky adaptoitua uuden teknologian ja uusien työskentelytapojen käyttöön. Tämä opinnäytetyö tukee terveydenhoitajan työtä nykypäivän työelämässä.
The theoretical basis of the thesis consists of Finnish school health care, digitalization and remote working culture. Both domestic and international sources from the well-known databases of nursing science were utilized in this thesis. Moreover, literature and websites were also being searched for information. Because of the topicality and fast developing technology, only a few years old source materials were used.
As a result of this practice based thesis an infographic was developed and in addition to the infographic two separate practice based workshops were held. The workshops were for the public health nurses to learn and practice telehealth situations. The infographic became a part of the orientation plan of the public health nurses and it was also taken in use in other health services in Janakkala. In the work of public health nurse, the capability to adapt to the new technology and working methods becomes emphasized. This thesis supports the job of public health nurses in the working life of today.