Teollisen puuaitavalmistajan laatu : Laatusuunnitelman muodostaminen kyselytutkimusten pohjalta : Kruunuaita Oy
Ignatius, Jukka (2021)
Ignatius, Jukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074307
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli rakentaa Kruunuaita Oy:lle kyselytutkimuksiin perustuva laatusuunnitelma. Yritys halusi tutkittua tietoa sen laadun osa-alueiden nykytilasta ja lisäksi löytää mahdollisia puutteita sekä kehityskohteita. Pääpaino kyselytutkimuksissa oli asiakkaiden kokemassa laadussa ja lisäksi kyselyillä kartoitettiin työntekijöiden sekä yhteistyökumppaneiden ajatuksia laadusta.
Olen toiminut Kruunuaidan toimitusjohtajana vuodesta 2017. Yritys on tasaisesti pyrkinyt kehittämään toimintansa eri osa-alueita, mutta selkeä suunnitelma laadun parantamiseen ja ylläpitämiseen puuttui. Tästä syystä ryhdyttiin toteuttamaan tutkimusta, johon pohjautuen yritys voisi suunnata kehittämistoimenpiteet oikeisiin laadun osa-alueisiin. Samalla tahdottiin tutustua erilaisiin laatujohtamisen malleihin ja mahdollisesti löytää myös tätä kautta uusia malleja sekä ajatuksia yrityksen kehittämiseen.
Kyselytutkimuksilla saatiin kattavaa ja arvokasta tietoa laadun eri osa-alueista. Tulokset vastasivat pääpiirteittäin yrityksen johdon käsitystä ja toiveita nykyisestä asiakastyytyväisyydestä. Aiempien vuosien panostukset asiakastyytyväisyyteen näkyivät tuloksissa ja vahvistivat näkemystä asiakaskeskeisyyden tärkeydestä myös puusepänteollisuudessa. Työn tuloksena yrityksellä on käytössään laatusuunnitelma ja kyselyt päätettiin ottaa mukaan työkaluksi mitata laatua vuosittain.
Olen toiminut Kruunuaidan toimitusjohtajana vuodesta 2017. Yritys on tasaisesti pyrkinyt kehittämään toimintansa eri osa-alueita, mutta selkeä suunnitelma laadun parantamiseen ja ylläpitämiseen puuttui. Tästä syystä ryhdyttiin toteuttamaan tutkimusta, johon pohjautuen yritys voisi suunnata kehittämistoimenpiteet oikeisiin laadun osa-alueisiin. Samalla tahdottiin tutustua erilaisiin laatujohtamisen malleihin ja mahdollisesti löytää myös tätä kautta uusia malleja sekä ajatuksia yrityksen kehittämiseen.
Kyselytutkimuksilla saatiin kattavaa ja arvokasta tietoa laadun eri osa-alueista. Tulokset vastasivat pääpiirteittäin yrityksen johdon käsitystä ja toiveita nykyisestä asiakastyytyväisyydestä. Aiempien vuosien panostukset asiakastyytyväisyyteen näkyivät tuloksissa ja vahvistivat näkemystä asiakaskeskeisyyden tärkeydestä myös puusepänteollisuudessa. Työn tuloksena yrityksellä on käytössään laatusuunnitelma ja kyselyt päätettiin ottaa mukaan työkaluksi mitata laatua vuosittain.