Case Yritys X:n digitaalisten mainosten seuranta ja mittaus ROI:n avulla
Nyqvist-Hirvonen, Ida (2021)
Nyqvist-Hirvonen, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074372
Tiivistelmä
Mainostamista digitaalisissa kanavissa pidetään kustannustehokkaana tapana viestiä yrityksestä ja sen tuotteista. Kanavien mahdollistama vuorovaikutteisuus lisää sitoutuneisuutta, ja näkyvyyttä voidaan kasvattaa jopa ilmaiseksi. Mainostaminen digitaalisissa kanavissa mahdollistaa kohdeyleisön paremman tavoittamisen. Mainonnan tehokkuutta ja tuottavuutta voidaan seurata eri mittareiden avulla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on teollisuusalalla toimiva suomalainen Yritys X. Työn tavoitteena on tutkia digitaalisten mainosten tuottoa Instagramissa ja Googlessa sekä muodostaa nykytilanteesta tarkka kuvaus. Työn tulokset rajataan koskemaan, Suomea lukuun ottamatta, pohjoismaisia kuluttajia.
Teoriaosuudessa käsitellään digitaalista markkinointia koskevaa kirjallisuutta, Instagramia sekä mainonnan muita muotoja sosiaalisessa mediassa. Mainonnassa käytetään seuran-taan eri mittareita, muun muassa ROI-mittaria.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista havainnointia, minkä kohteina ovat Instagram, Google ja Yritys X:n tietojärjestelmä. Markkinointia analysoitiin näiden pohjalta ja sen tehokkuutta laskettiin ROI-laskelman avulla. Tulokset osoittivat, että ROI-laskelmaa ei voida pitää ainoana mittarina digitaalisen markkinointiviestinnän seurantaan.
Johtopäätöksissä esitetään eri kehitysehdotuksia toimeksiantajalle ja miten opinnäytetyön tulokset palvelisivat yritystä sen kehittäessä mainostamista. Tulosten pohjalta esitetyt kehi-tysideat ovat yrityksen käytettävissä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on teollisuusalalla toimiva suomalainen Yritys X. Työn tavoitteena on tutkia digitaalisten mainosten tuottoa Instagramissa ja Googlessa sekä muodostaa nykytilanteesta tarkka kuvaus. Työn tulokset rajataan koskemaan, Suomea lukuun ottamatta, pohjoismaisia kuluttajia.
Teoriaosuudessa käsitellään digitaalista markkinointia koskevaa kirjallisuutta, Instagramia sekä mainonnan muita muotoja sosiaalisessa mediassa. Mainonnassa käytetään seuran-taan eri mittareita, muun muassa ROI-mittaria.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista havainnointia, minkä kohteina ovat Instagram, Google ja Yritys X:n tietojärjestelmä. Markkinointia analysoitiin näiden pohjalta ja sen tehokkuutta laskettiin ROI-laskelman avulla. Tulokset osoittivat, että ROI-laskelmaa ei voida pitää ainoana mittarina digitaalisen markkinointiviestinnän seurantaan.
Johtopäätöksissä esitetään eri kehitysehdotuksia toimeksiantajalle ja miten opinnäytetyön tulokset palvelisivat yritystä sen kehittäessä mainostamista. Tulosten pohjalta esitetyt kehi-tysideat ovat yrityksen käytettävissä.