Satakunnan matkailun vetovoimatekijät ja asiakkaan ostokäyttäytyminen
Granholm, Juliaana; Lindman, Lotta (2021)
Granholm, Juliaana
Lindman, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104074301
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miksi matkailijat haluavat matkustaa Satakuntaan ja matkailuasiakkaan ostokäyttäytymistä. Työn aihe valikoitui toimeksiantajalta ja se rajattiin myös toimeksiantajan tarpeiden mukaan. Tavoitteena oli löytää tutkimuskysymyksille vastaukset, jotka olivat mitkä vetovoimatekijät tuovat matkailijat Satakuntaan ja mitkä asiat vaikuttavat matkailuasiakkaan ostopäätökseen. Työn teoreettinen viitekehys koostui Satakunnasta alueena, vetovoimatekijöistä ja ostokäyttäytymisestä.
Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi luotiin internet-kysely ja se tehtiin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen avulla. Kyselyssä selvitettiin vetovoimatekijöihin ja ostopäätökseen liittyviä tekijöitä ja se tähdättiin Satakunnan lähimaakuntien asukkaille eli Pirkanmaalaisille, Varsinais-Suomalaisille, Etelä-Pohjanmaalaisille ja Pohjanmaalaisille.
Tuloksista voidaan päätellä, että Satakunnan matkailun vetovoimatekijät ovat pääasiallisesti jo tunnetut matkakohteet Satakunnassa, kuten Pori Jazz ja Yyteri. Tutkimuksen avulla selvitimmekin, että luonto- ja tapahtumamatkailu ovat suosituimmat matkailulajit Satakunnan alueella, ja ne ovat selvästi suurimmat vetovoimatekijät Satakunnan matkailussa. Näiden kyseisten asioiden vuoksi matkailijat saapuvat tai saapuisi Satakuntaan. Satakunnasta löytyykin paljon luontokohteita ja erilaisia tapahtumia, mutta niiden tietoisuutta tulisi levittää enemmän matkailijoille. Jotta pinnalle saataisiin tuntemattomampia kohteita, täytyisi markkinoinnin Satakunnan matkakohteista parantua ja keskittyä panostamaan enemmän tuntemattomampiin kohteisiin. Selvitimme myös, että Pirkanmaalaisille ja Varsinais-Suomalaisille Satakunta on tunnetumpi, kuin taas Etelä-Pohjanmaalaisille ja Pohjanmaalaisille. Matkailijoille tärkeimpiä asioita matkailutuotetta ostaessa ovat hinta, laatu ja sijainti. Target of this thesis was to find the pull factors of tourism in Satakunta. The target was to find why tourists would want to visit in Satakunta and what impacts their buying behavior. The subject of this thesis we got from our client and it was defined also by them and by their needs. Our objective was to figure why tourists want to visit Satakunta and as a result we got the pull factors of tourism in Satakunta. We also investigated tourists buying behaviour and what impacts that. Theoretical framework of this thesis was pull factors, buying behaviour and with the help of these subjects we created the internet questionary. Theory is also about Satakunta.
This thesis was made as a quantitative research. Base on the theory, we made the questionnaire. In the questionnaire, the target was to find out the pull factors and, also find out tourists buying behaviour and which factors affects to that. The questionnaire was targeted to the closest counties of Satakunta which are Tampere Region, Southwest Finland, South Ostrobothnia, and Ostrobothnia.
As a result, we can see the pull factors in Satakunta tourism. Satakunta is mostly known from Pori Jazz festival and Yyteri beach but other tourism destinations are not well known. We also find out, that the travelers are mostly satisfied to nature and event tourism in Satakunta, and these are the pull factors of Satakunta in generally. From the results we find out that people in Tampere Region and Southwest Finland knows Satakunta better than people in South Ostrobothnia and Ostrobothnia. In the results of buying behavior, we found out that price, quality, and location are the most important things when customer is buying a tourism product or service. Based on the thesis we can also state, that pull factors in Satakunta tourism are too unknown for the tourists, and that is why Satakunta should target the marketing more to the tourist destinations that are not known enough.
Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi luotiin internet-kysely ja se tehtiin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen avulla. Kyselyssä selvitettiin vetovoimatekijöihin ja ostopäätökseen liittyviä tekijöitä ja se tähdättiin Satakunnan lähimaakuntien asukkaille eli Pirkanmaalaisille, Varsinais-Suomalaisille, Etelä-Pohjanmaalaisille ja Pohjanmaalaisille.
Tuloksista voidaan päätellä, että Satakunnan matkailun vetovoimatekijät ovat pääasiallisesti jo tunnetut matkakohteet Satakunnassa, kuten Pori Jazz ja Yyteri. Tutkimuksen avulla selvitimmekin, että luonto- ja tapahtumamatkailu ovat suosituimmat matkailulajit Satakunnan alueella, ja ne ovat selvästi suurimmat vetovoimatekijät Satakunnan matkailussa. Näiden kyseisten asioiden vuoksi matkailijat saapuvat tai saapuisi Satakuntaan. Satakunnasta löytyykin paljon luontokohteita ja erilaisia tapahtumia, mutta niiden tietoisuutta tulisi levittää enemmän matkailijoille. Jotta pinnalle saataisiin tuntemattomampia kohteita, täytyisi markkinoinnin Satakunnan matkakohteista parantua ja keskittyä panostamaan enemmän tuntemattomampiin kohteisiin. Selvitimme myös, että Pirkanmaalaisille ja Varsinais-Suomalaisille Satakunta on tunnetumpi, kuin taas Etelä-Pohjanmaalaisille ja Pohjanmaalaisille. Matkailijoille tärkeimpiä asioita matkailutuotetta ostaessa ovat hinta, laatu ja sijainti.
This thesis was made as a quantitative research. Base on the theory, we made the questionnaire. In the questionnaire, the target was to find out the pull factors and, also find out tourists buying behaviour and which factors affects to that. The questionnaire was targeted to the closest counties of Satakunta which are Tampere Region, Southwest Finland, South Ostrobothnia, and Ostrobothnia.
As a result, we can see the pull factors in Satakunta tourism. Satakunta is mostly known from Pori Jazz festival and Yyteri beach but other tourism destinations are not well known. We also find out, that the travelers are mostly satisfied to nature and event tourism in Satakunta, and these are the pull factors of Satakunta in generally. From the results we find out that people in Tampere Region and Southwest Finland knows Satakunta better than people in South Ostrobothnia and Ostrobothnia. In the results of buying behavior, we found out that price, quality, and location are the most important things when customer is buying a tourism product or service. Based on the thesis we can also state, that pull factors in Satakunta tourism are too unknown for the tourists, and that is why Satakunta should target the marketing more to the tourist destinations that are not known enough.