Brändikäsikirja pienyritykselle : Case: Marie & Johannes Oy
Koskinen, Anette (2021)
Koskinen, Anette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa brändikäsikirja pienyritykselle. Marie & Johannes on kahden ihmisen tuore yritys, joka toimii luovalla alalla. Yritykselle haluttiin luoda heti toiminnan alkuun vahva pohja ja työkalut brändin rakentamiselle. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntynyt käsikirja kiteyttää Marie & Johanneksen brändin ytimen visuaalisia elementtejä myöden ja ohjaa jokapäiväistä viestintää tavoitellun brändimielikuvan saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään brändin merkitykseen ja sen hyötyihin ja selvitetään, miten erottuva brändi rakennetaan. Brändäyksen tärkeyttä tarkastellaan myös pienyrityksen näkökulmasta. Näiden jälkeen pohditaan brändikäsikirjan merkitystä yhtenäisen brändin rakentamisessa ja tarkastellaan kattavan käsikirjan osia, kuten visuaalista identiteettiä. Teoria antaa pohjan brändin ymmärrykselle ja selittää muun muassa sen, kuinka brändi-identiteetti on suuressa roolissa visuaalisten elementtien suunnittelussa. Myös ymmärrys eri graafisten elementtien tarkoituksesta kasvaa työn edetessä.
Toiminnallisessa osuudessa kuvataan brändikäsikirjan syntyä vaihe vaiheelta. Käsikirjan suunnittelu alkoi vertaisarvioinnilla, jonka ideana oli tutkia hyviä brändikäsikirjoja ja niiden sisältöjä. Toiminnallisessa osuudessa esitellään brändille kiteytetyt bränditarina ja -persoona sekä valitut visuaaliset elementit perusteluineen. Työn lopuksi kaikki elementit kootaan yhteen lopulliseen brändikäsikirjaan.
Brändikäsikirja koostuu bränditarinasta ja -persoonasta, äänensävystä sekä visuaalisesta ilmeestä logoa, värimaailmaa, typografiaa ja kuvamaailmaa ja näiden käyttöesimerkkejä myöden. Valmiin käsikirjan tehtävänä on olla apuna jokapäiväisessä toiminnassa erottuvan ja yhtenäisen brändin varmistamiseksi.
Lopuksi pohditaan opinnäytetyön keskeisiä havaintoja, prosessin etenemistä ja omaa oppimista. Lisäksi käydään läpi työn kehitysehdotuksia brändin näkökulmasta. Työstä päällimmäiseksi ajatukseksi jäi se, kuinka brändin rakentaminen ei ole kertaluontoinen projekti, vaan jatkuvaa pitkäaikaista työtä ja kuinka pienetkin yksityiskohdat vaikuttavat syntyviin mielikuviin.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään brändin merkitykseen ja sen hyötyihin ja selvitetään, miten erottuva brändi rakennetaan. Brändäyksen tärkeyttä tarkastellaan myös pienyrityksen näkökulmasta. Näiden jälkeen pohditaan brändikäsikirjan merkitystä yhtenäisen brändin rakentamisessa ja tarkastellaan kattavan käsikirjan osia, kuten visuaalista identiteettiä. Teoria antaa pohjan brändin ymmärrykselle ja selittää muun muassa sen, kuinka brändi-identiteetti on suuressa roolissa visuaalisten elementtien suunnittelussa. Myös ymmärrys eri graafisten elementtien tarkoituksesta kasvaa työn edetessä.
Toiminnallisessa osuudessa kuvataan brändikäsikirjan syntyä vaihe vaiheelta. Käsikirjan suunnittelu alkoi vertaisarvioinnilla, jonka ideana oli tutkia hyviä brändikäsikirjoja ja niiden sisältöjä. Toiminnallisessa osuudessa esitellään brändille kiteytetyt bränditarina ja -persoona sekä valitut visuaaliset elementit perusteluineen. Työn lopuksi kaikki elementit kootaan yhteen lopulliseen brändikäsikirjaan.
Brändikäsikirja koostuu bränditarinasta ja -persoonasta, äänensävystä sekä visuaalisesta ilmeestä logoa, värimaailmaa, typografiaa ja kuvamaailmaa ja näiden käyttöesimerkkejä myöden. Valmiin käsikirjan tehtävänä on olla apuna jokapäiväisessä toiminnassa erottuvan ja yhtenäisen brändin varmistamiseksi.
Lopuksi pohditaan opinnäytetyön keskeisiä havaintoja, prosessin etenemistä ja omaa oppimista. Lisäksi käydään läpi työn kehitysehdotuksia brändin näkökulmasta. Työstä päällimmäiseksi ajatukseksi jäi se, kuinka brändin rakentaminen ei ole kertaluontoinen projekti, vaan jatkuvaa pitkäaikaista työtä ja kuinka pienetkin yksityiskohdat vaikuttavat syntyviin mielikuviin.