Etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan asiakaspolkujen kehittäminen
Lehtinen, Kira (2021)
Lehtinen, Kira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114574
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli nuoria osallistamalla selvittää, miten asiakaspolkuja tulisi parantaa. Tavoitteena oli lean-menetelmää hyödyntäen poistaa asiakaspoluista turha toiminta ja saada ne virtaamaan sujuvammin palveluiden läpi. Kehittämisprojekti toteutettiin Salon kaupungin nuorisopalveluihin vuosina 2020–2021. Kehittämisprojektin idea syntyi toiveesta kehittää etsivää nuorisotyötä sekä nuorten työpajatoimintaa.
Kehittämisprojekti oli asiakaslähtöinen, joten se osallisti nuoret mukaan kehittämään. Nuorille suunnattu kysely etsivästä nuorisotyöstä ja nuorten työpajatoiminnasta antoi asiakasnäkökulman parantamisen ja tehostamisen kohdista palveluissa. Kyselyn vastauksista muodostettiin kehittämiskohtien teemat ja niitä työstettiin etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan henkilökunnan kanssa.
Etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan henkilökunta osallistui kehittämiseen eli leanaukseen nuorten vastauksien pohjalta. Leanauksessa keskityttiin hukan minimoimiseen sekä asiakaspolkujen tehostamiseen kyselyssä nousseiden teemojen mukaisesti. Leanauksessa kehitettiin uusia toimintamalleja nuorten asiakaspolkujen parantamiseen.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi tehostetut ja turhista toiminnoista riisutut asiakaspolut etsivän nuorisotyön sekä nuorten työpajatoiminnan asiakkaille. Kehittämisprojekti tuottaa myös kuvallisen tuotoksen etsivän nuorisotyön sekä nuorten työpajatoiminnan asiakaspoluista ja sen toteuttaminen osallistaa molempien palvelujen nuoret. Kuvitus tulee käyttöön sekä etsivässä nuorisotyössä että nuorten työpajatoiminnassa infolapun tavoin.
Kehittämisprojekti oli asiakaslähtöinen, joten se osallisti nuoret mukaan kehittämään. Nuorille suunnattu kysely etsivästä nuorisotyöstä ja nuorten työpajatoiminnasta antoi asiakasnäkökulman parantamisen ja tehostamisen kohdista palveluissa. Kyselyn vastauksista muodostettiin kehittämiskohtien teemat ja niitä työstettiin etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan henkilökunnan kanssa.
Etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan henkilökunta osallistui kehittämiseen eli leanaukseen nuorten vastauksien pohjalta. Leanauksessa keskityttiin hukan minimoimiseen sekä asiakaspolkujen tehostamiseen kyselyssä nousseiden teemojen mukaisesti. Leanauksessa kehitettiin uusia toimintamalleja nuorten asiakaspolkujen parantamiseen.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi tehostetut ja turhista toiminnoista riisutut asiakaspolut etsivän nuorisotyön sekä nuorten työpajatoiminnan asiakkaille. Kehittämisprojekti tuottaa myös kuvallisen tuotoksen etsivän nuorisotyön sekä nuorten työpajatoiminnan asiakaspoluista ja sen toteuttaminen osallistaa molempien palvelujen nuoret. Kuvitus tulee käyttöön sekä etsivässä nuorisotyössä että nuorten työpajatoiminnassa infolapun tavoin.