Opas toiminimiyrittäjälle – yritysmuodon muutos osakeyhtiöksi
Rainio, Essi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114583
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, jonka tuotoksena tehtiin opas tilitoimistolle nimeltä Tilivirta Oy. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona keväällä 2021. Päätavoitteena oli laatia opas, joka perehdyttää toiminimiyrittäjän osakeyhtiön tuomiin mahdollisuuksiin ja velvollisuuksiin sekä siihen, kuinka yksityinen elinkeinotoiminta muutetaan osakeyhtiöksi ilman veroseuraamuksia. Opas esittelee toiminimen ja osakeyhtiön eroja pääteemojen kautta, joita ovat verotus, varojenjako ja hallinto. Opas on osakeyhtiömyönteinen eli tarkoitus on kannustaa yrittäjää jatkamaan yksityistä elinkeinotoimintaansa osakeyhtiönä.
Toimeksiannon taustalla olivat tilitoimiston työntekijöiden havainnot. Oli todettu, että toiminimiyrittäjät eivät aina tunnista, onko yritysmuoto heille enää tarkoituksenmukainen. Lisäksi yksityisottoihin tottuneilla yksinyrittäjillä ei välttämättä ole käsitystä, miten yrityksen ja yksityistalouden varat pidetään erillään osakeyhtiössä. Oppaan avulla yritysmuodon muutosta harkitseva yrittäjä voi perehtyä näihin asioihin samalla, kun henkilökunnalle jää enemmän aikaa muutoksen valmisteluun.
Työn rajauksena on toiminimi, vaikka toimeksiantajan asiakkaina on myös kommandiittiyhtiöitä ja avoimia yhtiöitä. Rajausta voi perustella sillä, että toiminimi on kaikista yksinkertaisin toimintamuoto, jolloin tarve muuttua osakeyhtiöksi saattaa tulla nopeammin kuin muissa yritysmuodoissa. Lisäksi asiakkaille teetetyssä kyselyssä nousi esille, että kolme neljästä aiemmasta yritysmuodon muutoksesta oli tapahtunut toiminimestä osakeyhtiöksi.
Opinnäytetyön alatavoitteena oli luoda asiakaskokemusta kuuntelemalla asiakkaita. Toimeksiantajan asiakkaita haastateltiin sähköisellä kyselylomakkeella ennen ohjeen laatimista eli oppaassa on huomioitu asiakkaiden kokemukset ja toiveet. Koska tämä opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, haastattelun rooli oli ainoastaan toimeksiantoa täydentävä. Toisena alatavoitteena oli tehdä oppaasta visuaalinen, jotta yritys voi halutessaan hyödyntää opasta markkinointiviestinnän välineenä ja julkaista sen esimerkiksi blogissaan.
Tavoitteet saavutettiin siltä osin, että opas laadittiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti, sisällössä huomioitiin asiakkaiden vastaukset ja oppaan ulkonäkö vastasi yrityksen ilmettä. Valmista opasta ei ehditty testaamaan asiakkailla opinnäytetyöprosessin aikana, joten asiakaspalautetta ei ole sisällytetty tähän raporttiin. Ennakkoon tehdyssä asiakaskyselyssä kuitenkin selvisi, että ainakin yksi henkilö oli kiinnostunut saamaan oppaan heti luettavakseen. Toimeksiantaja voi tulevaisuudessa päivittää opasta ja tarvittaessa muokata sitä esimerkiksi asiakaspalautteen perusteella. Opas on tehty graafisen suunnitellun nettisivuilla Canvassa, jonne toimeksiantaja pääsee saamansa linkin kautta.
Toimeksiannon taustalla olivat tilitoimiston työntekijöiden havainnot. Oli todettu, että toiminimiyrittäjät eivät aina tunnista, onko yritysmuoto heille enää tarkoituksenmukainen. Lisäksi yksityisottoihin tottuneilla yksinyrittäjillä ei välttämättä ole käsitystä, miten yrityksen ja yksityistalouden varat pidetään erillään osakeyhtiössä. Oppaan avulla yritysmuodon muutosta harkitseva yrittäjä voi perehtyä näihin asioihin samalla, kun henkilökunnalle jää enemmän aikaa muutoksen valmisteluun.
Työn rajauksena on toiminimi, vaikka toimeksiantajan asiakkaina on myös kommandiittiyhtiöitä ja avoimia yhtiöitä. Rajausta voi perustella sillä, että toiminimi on kaikista yksinkertaisin toimintamuoto, jolloin tarve muuttua osakeyhtiöksi saattaa tulla nopeammin kuin muissa yritysmuodoissa. Lisäksi asiakkaille teetetyssä kyselyssä nousi esille, että kolme neljästä aiemmasta yritysmuodon muutoksesta oli tapahtunut toiminimestä osakeyhtiöksi.
Opinnäytetyön alatavoitteena oli luoda asiakaskokemusta kuuntelemalla asiakkaita. Toimeksiantajan asiakkaita haastateltiin sähköisellä kyselylomakkeella ennen ohjeen laatimista eli oppaassa on huomioitu asiakkaiden kokemukset ja toiveet. Koska tämä opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, haastattelun rooli oli ainoastaan toimeksiantoa täydentävä. Toisena alatavoitteena oli tehdä oppaasta visuaalinen, jotta yritys voi halutessaan hyödyntää opasta markkinointiviestinnän välineenä ja julkaista sen esimerkiksi blogissaan.
Tavoitteet saavutettiin siltä osin, että opas laadittiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti, sisällössä huomioitiin asiakkaiden vastaukset ja oppaan ulkonäkö vastasi yrityksen ilmettä. Valmista opasta ei ehditty testaamaan asiakkailla opinnäytetyöprosessin aikana, joten asiakaspalautetta ei ole sisällytetty tähän raporttiin. Ennakkoon tehdyssä asiakaskyselyssä kuitenkin selvisi, että ainakin yksi henkilö oli kiinnostunut saamaan oppaan heti luettavakseen. Toimeksiantaja voi tulevaisuudessa päivittää opasta ja tarvittaessa muokata sitä esimerkiksi asiakaspalautteen perusteella. Opas on tehty graafisen suunnitellun nettisivuilla Canvassa, jonne toimeksiantaja pääsee saamansa linkin kautta.