Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Från Finland till havets djup : Utbud på dykresor från Finland

Heinonen, Sonja (2012)

Avaa tiedosto
Heinonen Sonja.pdf (1.556Mt)
Lataukset: 


Heinonen, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015668
Tiivistelmä
Syftet med det här examensarbetet är att kartlägga utbudet för dykresor från Finland. Detta görs med hjälp av en kvantitativ skrivbordsundersökning vars information används till att analysera marknaden och konkurrensen inom marknaden för dykresor i Finland. Delsyftet är att redogöra för finländska konsumenters köpprocess gällande resor, med fördjupning i finländarnas sätt att samla information om resealternativ. På basis av huvud- och delsyftet skall Scuba Travel Scandinavia Ab kunna avgöra sin potential på den finska marknaden samt hur de kunde nå den finska kunden bättre.
Den teoretiska referensramen är indelad i tre huvudområden; äventyrsturism, marknadsanalys och konkurrens samt konsumenten och dess köpprocess. Utgående från kapitlet om marknadsanalys skapades en excel tabell där information om konkurrenternas utbud av dykresor i Finland sammanställts. De främsta resultaten undersökningen gav var att de finska reseföretagen år 2011 och 2012 satsade på försäljning av dykresor till Asien, Röda havsområdet och Karibien med en dags korallrevsdykning som främsta dykprodukt. Scuba Travel Scandinavia Ab ordnar dykresor av liknande art, vilket på kort sikt är bra eftersom finländarna nu ser de destinationerna attraktiva. På lång sikt har företaget däremot potential att bli framgångsrika i Finland med sitt övriga och unika produkt och tjänsteutbud. Detta innebär att Scuba Travel Scandinavia Ab har alla möjligheter att bli framgångsrika i Finland. Vad gäller den finska konsumenten får hon sin information via vänner och bekanta samt via nätet, information om resealternativ samlas huvudsakligen enbart på nätet. Detta innebär att Scuba Travel Scandinavia Ab torde göra sig synlig uttryckligen via dessa kanaler.
 
The main purpose of this study is to identify the supply of dive trips from Finland to various destinations worldwide. This is done by using a quantitative desk research by which information is used to analyze the market and competitors in the market for diving trips in Finland. The second purpose of this study is to present the Finnish consumers' buying process regarding travel, with focusing on the Finnish way of gathering information about travel options. Based on the head and the second purpose of the study the potential of the travel organizer Scuba Travel Scandinavia Ab on the Finnish market has been determined as well as how the company could reach the Finnish customer better.

The theoretical framework is divided into three main areas: adventure tourism, market and competition and consumer and their buying process. Based on the chapter on market research and competition, an excel table was created, where information about competitors' supply of dive trips in Finland are compiled. The main results of the survey was that the Finnish travel companies in 2011 and 2012 focused on the sale of dive trips to Asia, the Red Sea basin and the Caribbean with a single day of coral reef diving as the main diving product. Scuba Travel Scandinavia Ab arranges diving trips of a similar nature to same destinations, which in the short term is good because these destinations attract the Finnish people at the moment. In the long term, however, the company has the potential to be successful in Finland with its unique product and service offerings that stand out from the ones of the Finnish companies. This means that Scuba Travel Scandinavia Ab has every opportunity to be successful on the market for diving trips in Finland. As for the Finnish consumer and the buying process, she receives her travel inspiration through friends and relatives, as well as online. When it comes to gathering information on travel options mainly internet is used. This means that Scuba Travel Scandinavia Ab should make themselves visible specifically through different internet channels in Finland.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste