AR-sovelluksen kehittäminen visuaalista ohjelmointia käyttäen
Heinonen, Toni (2021)
Heinonen, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134666
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Android-laitteelle lisätyn todellisuuden sovellus visuaalista ohjelmointia käyttäen. Ohjelmistokehyksenä käytettiin Unreal Engine -pelimoottoria, lisätyn todellisuuden mahdollistivat Google ARCore -ohjelmointirajapinnat, ja sovellus ohjelmoitiin visuaalisella Blueprint-ohjelmointikielellä. Vastaavanlaista teknologiaa tutkivaa opinnäytetyötä ei ole tehty. Opinnäytetyön tavoitteet olivat kuvan tunnistukseen pohjautuvan AR-mobiilisovelluksen kehittäminen ja käytetyn teknologian dokumentoinnin lisääminen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin lähteinä valittujen ohjelmistojen kehittäjien dokumentaatioita, alan tutkimuksia ja internet-julkaisuja. Tietoperusta antaa kattavan yleiskuvauksen opinnäytetyössä käytetystä teknologiasta. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka kuvantaa sovelluksen kehittämisen suunnittelusta julkaisuun.
Kehittämistyön tuloksena syntyi AR-mobiilisovellus, joka näyttää käyttäjälle tunnistetun tuotteen tuotetietoja. Visuaalisen ohjelmoinnin todettiin olevan sopiva työkalu mobiilisovelluksen kehittämiseen eikä tekstipohjaista ohjelmointia käytetty lainkaan. Kehitystyöprojektista teki ajoittain haasteellisen käytettyjen ohjelmistojen ajantasaisen lähdemateriaalin puute. Koska vastaavanlaista teknologiaa sisältävää opinnäytetyötä ei ole tehty, luo opinnäytetyöraportti oppaana lisäarvoa tuleville kehittäjille. The thesis aimed to develop an AR application by using visual scripting. The subject of the thesis was chosen out of interest in combining visual scripting and mobile development. The augmented reality was chosen to be the theme for the application because of an intriguing challenge to develop an AR-experience.
The theory of thesis starts with an introduction to augmented reality. Next Unreal Engine, visual scripting, and Google ARCore API are discussed. The theoretical framework is based on different research papers, publications, and official documentation of used software.
The type of thesis is practical. The primary goal was to develop a mobile application based on the chosen technology. The practical chapter reviews the journey from setting up the environment to planning the software and publishing it.
As the result of the thesis, an AR mobile application that uses image recognition was developed. The application presents product information for the tracked product. It was found out that the lack of quality documentation for chosen technology was difficult to overcome. In the future thesis can function as source material for developers.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin lähteinä valittujen ohjelmistojen kehittäjien dokumentaatioita, alan tutkimuksia ja internet-julkaisuja. Tietoperusta antaa kattavan yleiskuvauksen opinnäytetyössä käytetystä teknologiasta. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka kuvantaa sovelluksen kehittämisen suunnittelusta julkaisuun.
Kehittämistyön tuloksena syntyi AR-mobiilisovellus, joka näyttää käyttäjälle tunnistetun tuotteen tuotetietoja. Visuaalisen ohjelmoinnin todettiin olevan sopiva työkalu mobiilisovelluksen kehittämiseen eikä tekstipohjaista ohjelmointia käytetty lainkaan. Kehitystyöprojektista teki ajoittain haasteellisen käytettyjen ohjelmistojen ajantasaisen lähdemateriaalin puute. Koska vastaavanlaista teknologiaa sisältävää opinnäytetyötä ei ole tehty, luo opinnäytetyöraportti oppaana lisäarvoa tuleville kehittäjille.
The theory of thesis starts with an introduction to augmented reality. Next Unreal Engine, visual scripting, and Google ARCore API are discussed. The theoretical framework is based on different research papers, publications, and official documentation of used software.
The type of thesis is practical. The primary goal was to develop a mobile application based on the chosen technology. The practical chapter reviews the journey from setting up the environment to planning the software and publishing it.
As the result of the thesis, an AR mobile application that uses image recognition was developed. The application presents product information for the tracked product. It was found out that the lack of quality documentation for chosen technology was difficult to overcome. In the future thesis can function as source material for developers.