Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median käyttö markkinointi- ja viestintäkanavana maanpuolustusjärjestöissä

Pynttäri, Antti (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Antti Pynttäri.pdf (247.3Kt)
Lataukset: 


Pynttäri, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124649
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten vapaaehtoiset maanpuolustusjärjestöt voivat hyö-dyntää sosiaalista mediaa jäsenrekrytoinnin näkökulmasta katsottuna. Tutkittavat maan-puolustusjärjestöt olivat Reserviläisliitto, Suomen Reserviupseeriliitto ja Maanpuolustuskil-tojen liitto. Kaikki kolme liittoa ovat samankaltaisia kolmannen sektorin järjestöjä.

Vapaaehtoiset maanpuolustusjärjestöt kampailevat sen ongelman parissa, kuinka saada toimintaan mukaan uusia, nuoria jäseniä. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään vastaukset kysymyksiin ”Miten tavoittaa uusia jäseniä sosiaalisen median kautta”, ”Millä tavalla some palvelee parhaiten maanpuolustusjärjestöjä” ja ”Millainen on täydellinen somepäivitys”.

Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen työ, joka kvalitatiivisen haastattelututkimuksen avulla pyrki kartoittamaan järjestöjen nykytilannetta ja löytämään ratkaisuja järjestöjen tulevaisuu-den viestintätapoihin. Laadullisen analyysin avulla pyrittiin löytämään maanpuolustusjärjes-töjä yhdistäviä tekijöitä. Analyysia varten tehtiin teemahaastattelut, joissa haastateltiin kahta tiedottamisesta vastaavaa toimihenkilöä. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin heinä-kuussa 2020 ja se valmistui maaliskuussa 2021.

Nykytilan arvioinnissa painoarvoa annettiin Facebookin analysoimiseen, sillä järjestöt ovat käyttäneet kyseistä sosiaalisen median kanavaa eniten viime vuosina. Aineisto osoitti, että maanpuolustusjärjestöjen some-viestintä ei ole ollut erityisen suunnitelmallista, vaan päivi-tyksiä on tehty nopeatempoisesti.

Sosiaalisen median kehitystä seurattiin kaikissa maanpuolustusjärjestöissä tarkasti ja so-meen suhtauduttiin kaiken kaikkiaan positiivisesti, mutta maailmalla suosiota kasvattavaan TikTokiin suhtauduttiin vielä hieman epäillen.

Tutkimustyön perusteella videot tulevat olemaan tärkeässä roolissa myös maanpuolustus-järjestöjen viestinnässä tulevaisuudessa. Järjestöt ovat jo tehneet Instagramiin story-vide-oita ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös TikTokiin. Aineiston mukaan interaktiiviset päi-vitykset toimivat parhaiten, kun halutaan saavuttaa paljon tykkäyksiä/ reagointeja sekä ta-voittaa nuoria. Lisäksi aineistosta kävi ilmi, että kun tehdään omilla kasvoilla päivityksiä, niin ne toimivat hyvin ja saavat paljon tykkäyksiä/ reagointeja.

Tutkielma tarjoaa konkreettisia uusia keinoja sosiaalisen median hyödyntämiseen järjestö-työssä, erityisesti nuorten jäsenrekrytoinnissa. Tuloksia voidaan hyödyntää laajemminkin kolmannella sektorilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste