Hyvinvointimentorointia opiskelijoille – vertaismentoroinnin toimintamallin kehittäminen ja pilotointi
Mäkinen, Jessica; Paussu, Julia (2021)
Mäkinen, Jessica
Paussu, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vertaismentoroinnin toimintamalli ja pilotoida se. Malli luotiin työpajojen, tutkitun teorian sekä opiskelijayhdistyksiltä saatujen haastattelujen pohjalta. Mallin tarkoituksena oli tuoda esille millä kaikilla tavoin mentorointia voidaan toteuttaa korkeakouluissa ja mitä se voisi konkreettisesti olla. Mallista saa myös vinkkejä ja informaatiota koko mentorointiprosessin suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Työ saatiin toimeksiantajalta Tikissä työelämään – hankkeelta. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutustumalla opiskelijahyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä vertaismentorointitoimintaan. Tämän jälkeen toteutettiin haastattelut, joilla selvitettiin ammattikorkeakoulujen opiskelijayhdistysten toimintaa tällä hetkellä. Opiskelijayhdistyksiltä pyrittiin saamaan näkökulmia ja ehdotuksia siitä, mitä vertaismentorointi voisi konkreettisesti olla heidän kampuksillansa. Haastatteluiden tavoitteena oli saada selville, Minkälaiselle vertaistoiminnalle olisi kysyntää ja miten se tulisi järjestää, jotta siitä saisi kaiken hyödyn irti.
Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja oli yhteensä neljä kappaletta ja niihin osallistui yhteensä kuusi opiskelijayhdistyksen edustajaa Vierumäen, Porvoon, Lahden ja Lappeenrannan kampuksilta. Haastattelut järjestettiin marraskuussa 2020. Haastatteluista tuli ilmi useampia kehitysehdotuksia ja vinkkejä vertaismentoroinnin toteuttamiseen. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat yhteisöllisyys ja vertaistuen saanti niin verkossa kuin kasvotusten.
Luotua vertaismentoroinnin toimintamallia pilotoitiin tammi-helmikuussa 2021 Vierumäen kampuksen vapaaehtoisilla opiskelijoilla. Vertaismentorointi koettiin hyväksi keinoksi lisätä yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia niin etänä kuin kasvotusten. Kehitysehdotuksena voisi olla vertaismentoreille suunniteltu koulutus, joka avaisi mentori käsitettä ja antaisi valmiudet ennen toimintaan ryhtymistä. Koulutuksen avulla toimintaa voitaisiin jalkauttaa korkeakouluihin pysyvämmin. Vertaismentoroinnin toimintamalli on hyödyllinen opiskelijoille, opettajille sekä kaikille opiskelijahuollosta vastaaville ja sitä voi tarvittaessa muokata omalle kampukselle sopivaksi. Malli on tärkeä, sillä se toimii runkona vertaismentoroinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työ saatiin toimeksiantajalta Tikissä työelämään – hankkeelta. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutustumalla opiskelijahyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä vertaismentorointitoimintaan. Tämän jälkeen toteutettiin haastattelut, joilla selvitettiin ammattikorkeakoulujen opiskelijayhdistysten toimintaa tällä hetkellä. Opiskelijayhdistyksiltä pyrittiin saamaan näkökulmia ja ehdotuksia siitä, mitä vertaismentorointi voisi konkreettisesti olla heidän kampuksillansa. Haastatteluiden tavoitteena oli saada selville, Minkälaiselle vertaistoiminnalle olisi kysyntää ja miten se tulisi järjestää, jotta siitä saisi kaiken hyödyn irti.
Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja oli yhteensä neljä kappaletta ja niihin osallistui yhteensä kuusi opiskelijayhdistyksen edustajaa Vierumäen, Porvoon, Lahden ja Lappeenrannan kampuksilta. Haastattelut järjestettiin marraskuussa 2020. Haastatteluista tuli ilmi useampia kehitysehdotuksia ja vinkkejä vertaismentoroinnin toteuttamiseen. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat yhteisöllisyys ja vertaistuen saanti niin verkossa kuin kasvotusten.
Luotua vertaismentoroinnin toimintamallia pilotoitiin tammi-helmikuussa 2021 Vierumäen kampuksen vapaaehtoisilla opiskelijoilla. Vertaismentorointi koettiin hyväksi keinoksi lisätä yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia niin etänä kuin kasvotusten. Kehitysehdotuksena voisi olla vertaismentoreille suunniteltu koulutus, joka avaisi mentori käsitettä ja antaisi valmiudet ennen toimintaan ryhtymistä. Koulutuksen avulla toimintaa voitaisiin jalkauttaa korkeakouluihin pysyvämmin. Vertaismentoroinnin toimintamalli on hyödyllinen opiskelijoille, opettajille sekä kaikille opiskelijahuollosta vastaaville ja sitä voi tarvittaessa muokata omalle kampukselle sopivaksi. Malli on tärkeä, sillä se toimii runkona vertaismentoroinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.