Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen Palvelukoti Kymmenessä
Mäenpää, Annukka (2012)
Mäenpää, Annukka
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015705
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä KTO kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän ja Palvelukoti Kymmenen kanssa, joka on yksi kuntayhtymän yksiköistä. Työn asiakasryhmänä ovat Palvelukoti Kymmenen työntekijät sekä siellä asuvat kehitysvammaiset lapset.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, johon sisältyy raportin lisäksi menetelmäkansio. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on tutkia varhaista vuorovaikutusta ja sen merkitystä lapsen kehitykselle. Lisäksi tehtävänä on koota menetelmäkansio, joka sisältää varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen liittyviä menetelmiä. Työn tavoitteena on tarjota työntekijöille uusia näkökulmia, menetelmiä ja tukitoimia varhaiseen vuorovaikutukseen liittyen.
Opinnäytetyössä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä, haastattelua ja havainnointia. Työntekijöiden haastatteluista sekä työntekijöiden ja kehitysvammaisten lasten välisistä havainnointitilanteista saatu aineisto toimii perustana menetelmäkansion sisällölle. Haastattelut ja havainnointitilanteet toteutettiin toukokuussa 2012.
Opinnäytetyön tuotoksena on menetelmäkansio. Kansioon koottiin niitä asioita, joista työntekijät halusivat haastattelujen perustella saada lisää tietoa. Työntekijät halusivat saada yleisesti lisää tietoa ja uusia näkökulmia varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä konkreettisista esimerkkejä ja menetelmiä työn tueksi. Lisäksi työntekijät halusivat saada tietoa aistien ja eri kommunikointitapojen huomioon ottamisesta lasten kanssa työskenneltäessä, varhaisen vuorovaikutuksen yhdistämisestä jokapäiväiseen hoitotyöhön sekä eri menetelmien käyttämisestä iältään vanhempien asukkaiden kanssa. Kansion sisältöön vaikutti myös työntekijöiden erilaiset ajatukset, mielipiteet ja kokemukset varhaiseen vuorovaikutukseen liittyen. Kansiossa olevien asioiden tulee palvella jokaista työntekijää.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, johon sisältyy raportin lisäksi menetelmäkansio. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on tutkia varhaista vuorovaikutusta ja sen merkitystä lapsen kehitykselle. Lisäksi tehtävänä on koota menetelmäkansio, joka sisältää varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen liittyviä menetelmiä. Työn tavoitteena on tarjota työntekijöille uusia näkökulmia, menetelmiä ja tukitoimia varhaiseen vuorovaikutukseen liittyen.
Opinnäytetyössä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä, haastattelua ja havainnointia. Työntekijöiden haastatteluista sekä työntekijöiden ja kehitysvammaisten lasten välisistä havainnointitilanteista saatu aineisto toimii perustana menetelmäkansion sisällölle. Haastattelut ja havainnointitilanteet toteutettiin toukokuussa 2012.
Opinnäytetyön tuotoksena on menetelmäkansio. Kansioon koottiin niitä asioita, joista työntekijät halusivat haastattelujen perustella saada lisää tietoa. Työntekijät halusivat saada yleisesti lisää tietoa ja uusia näkökulmia varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä konkreettisista esimerkkejä ja menetelmiä työn tueksi. Lisäksi työntekijät halusivat saada tietoa aistien ja eri kommunikointitapojen huomioon ottamisesta lasten kanssa työskenneltäessä, varhaisen vuorovaikutuksen yhdistämisestä jokapäiväiseen hoitotyöhön sekä eri menetelmien käyttämisestä iältään vanhempien asukkaiden kanssa. Kansion sisältöön vaikutti myös työntekijöiden erilaiset ajatukset, mielipiteet ja kokemukset varhaiseen vuorovaikutukseen liittyen. Kansiossa olevien asioiden tulee palvella jokaista työntekijää.