Vuorovaikutus autismikuntoutuksessa: perehdytysmateriaalin kehittäminen
Kukkonen, Sanna (2021)
Kukkonen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134693
Tiivistelmä
Sosiaalipalvelujen asiakkaalla on oikeus tulla kuulluksi ja hänen mielipiteitään
täytyy kuunnella hänen palveluitansa suunnitellessa. Autismikirjon asiakkailla
on monella oma yksilöllinen tapa kommunikoida. On tärkeää, että autismikuntoutuksen
ammattilainen pystyy muokkaamaan omaa kommunikaatiotapaansa
ja vuorovaikutustaan, jotta asiakkaan kohtaaminen häntä ymmärrettävällä tavalla
mahdollistuu.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tavoitteena oli valmistaa autismikuntoutuksen
toimintakeskukselle perehdytysmateriaali autismikirjon asiakkaan kohtaamisesta
ja vuorovaikutuksen erityispiirteistä. Kehittämistyön tuotos on sähköinen
perehdytysmateriaali, joka voidaan tarvittaessa esittää sähköisesti tai
tulostaa paperiversioksi.
Perehdytysmateriaalin sisällön teemat selvitettiin opinnäytetyössä teemahaastattelulla
keväällä 2020. Ryhmäteemahaastattelu toteutettiin toimintakeskuksen
työntekijöille. Tavoitteena oli selvittää, miten uuden työntekijän perehdytys
tällä hetkellä toteutuu ja mitkä ovat ne vuorovaikutuksen haasteet, joita uusi
työntekijä työssään kohtaa uutta työtä aloittaessaan. Haastattelu purettiin litteroimalla
ja tulokset teemoteltiin. Teemottelun ja osallistuvan havainnoin pohjalta
luotiin perehdytysmateriaali sisältö kesällä ja syksyllä 2020. Materiaali kehitettiin
syklisen mallin mukaan. Syklien välissä kysyttiin palautetta tilaajaorganisaation
työntekijöiltä, joka ohjasi kehitystyötä seuraavassa syklissä.
Perehdytysmateriaali tulee olemaan osa uuden työntekijän perehdytysprosessia.
Materiaalia voidaan käyttää myös organisaation sisällä työntekijän siirtyessä
toimintakeskuksen sisällä tehtävästä toiseen. Tutkimuksellisen kehittämistyön
tarkoituksena on tukea puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmiä
käyttävien asiakkaiden kohtaamista ja ohjaajien oman työn sisäistämistä
uudessa tehtävässä. Organisaation näkökulmasta oikeasisältöinen
perehdyttäminen takaa organisaation laadukkaiden palvelujen tuottamisen.
täytyy kuunnella hänen palveluitansa suunnitellessa. Autismikirjon asiakkailla
on monella oma yksilöllinen tapa kommunikoida. On tärkeää, että autismikuntoutuksen
ammattilainen pystyy muokkaamaan omaa kommunikaatiotapaansa
ja vuorovaikutustaan, jotta asiakkaan kohtaaminen häntä ymmärrettävällä tavalla
mahdollistuu.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tavoitteena oli valmistaa autismikuntoutuksen
toimintakeskukselle perehdytysmateriaali autismikirjon asiakkaan kohtaamisesta
ja vuorovaikutuksen erityispiirteistä. Kehittämistyön tuotos on sähköinen
perehdytysmateriaali, joka voidaan tarvittaessa esittää sähköisesti tai
tulostaa paperiversioksi.
Perehdytysmateriaalin sisällön teemat selvitettiin opinnäytetyössä teemahaastattelulla
keväällä 2020. Ryhmäteemahaastattelu toteutettiin toimintakeskuksen
työntekijöille. Tavoitteena oli selvittää, miten uuden työntekijän perehdytys
tällä hetkellä toteutuu ja mitkä ovat ne vuorovaikutuksen haasteet, joita uusi
työntekijä työssään kohtaa uutta työtä aloittaessaan. Haastattelu purettiin litteroimalla
ja tulokset teemoteltiin. Teemottelun ja osallistuvan havainnoin pohjalta
luotiin perehdytysmateriaali sisältö kesällä ja syksyllä 2020. Materiaali kehitettiin
syklisen mallin mukaan. Syklien välissä kysyttiin palautetta tilaajaorganisaation
työntekijöiltä, joka ohjasi kehitystyötä seuraavassa syklissä.
Perehdytysmateriaali tulee olemaan osa uuden työntekijän perehdytysprosessia.
Materiaalia voidaan käyttää myös organisaation sisällä työntekijän siirtyessä
toimintakeskuksen sisällä tehtävästä toiseen. Tutkimuksellisen kehittämistyön
tarkoituksena on tukea puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmiä
käyttävien asiakkaiden kohtaamista ja ohjaajien oman työn sisäistämistä
uudessa tehtävässä. Organisaation näkökulmasta oikeasisältöinen
perehdyttäminen takaa organisaation laadukkaiden palvelujen tuottamisen.