Liikunnan ammattitutkinnon vaikuttavuus varhaiskasvatuksessa Varalan Urheiluopiston liikunnan ammattitutkinnon suorittaneiden kokemuksia koulutuksen vaikuttavuudesta
Hietala, Päivi; Lepistö, Karita (2021)
Hietala, Päivi
Lepistö, Karita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää liikunnan ammattitutkinnon vaikuttavuutta varhaiskasvatuksessa, Varalan Urheiluopiston liikunnan ammattitutkinnon suorittaneiden kokemuksien pohjalta. Toimeksiantajana toimi Varalan Urheiluopisto, joka on yksi liikunnan
ammattitutkintojen kouluttajista. Samalla selvitettiin liikunnan ammattitutkinnon koulutuksen sisällön koettua vastaavuutta työelämän tarpeisiin. Tässä opinnäytetyössä vaikuttavuudella tarkoitettiin tutkinnon suorittajien kokemia hyötyjä, joita tutkinnon suorittaminen toi tullessaan varhaiskasvatuksen arkeen.
Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä, joka toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajalla käytössä olevaa tapahtumahallinnan Lyyti työkalua käyttäen. Tutkimusta syventämään käytettiin laadullista haastattelua. Haastateltavat otettiin otantana määrällisestä haastattelusta. Tutkimus toteutettiin joulukuun 2020 – tammikuun 2021 välillä.
Määrällisessä tutkimuksesta oli yleisesti nähtävissä, että koulutus oli lisännyt varhaiskasvatuksessa työskentelevien tietoja ja taitoja. Lisäksi eri tutkinnon osien sisällön hyödyntäminen tuki fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi saatiin selville, että toimintaympäristö mahdollisti fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumisen kohtalaisen hyvin. Fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumisesta vauhdikas fyysinen tunnin mittainen liikkumisen osa-alue jäi muita osa-alueita heikommaksi.
Tutkimus osui Covid-19 pandemian aikaan, kuitenkaan tutkimuksessa yli puolet vastaajista ei kokenut sen vaikuttaneen lasten liikkumiseen varhaiskasvatuksessa. Laadullisen tutkimuksen toteutuksessa jouduttiin huomiomaan vallitsevat rajoitukset ja käyttämään haastatteluissa etäyhteyksiä sen toteuttamisessa. Laadullinen haastattelu tuki määrällisestä tutkimuksesta saatuja tuloksia. Opintojen aikana tiedon jakaminen omassa toimintaympäristössä saatiin toteutettua hyvin, mutta valmistumisen jälkeen työyhteisössä esiintyi muutosvastaisuutta, varsinkin jos liikuntaa ei omalla kohdalla koettu merkitykselliseksi. Myös paikkakunnittain oli eroja siinä, kuinka tutkinnon suorittaneiden osaamista hyödynnettiin.
Liikunnan ammattitutkinnon suorittamisella oli mahdollisuus vaikuttaa lapsen fyysiseen aktiivisuuteen varhaiskasvatuksessa. Tutkinto antoi työkaluja varhaiskasvatuksessa työskenteleville mutta tutkinnon osien sisältöä syvemmin varhaiskasvatukseen kehittämällä, voidaan saavuttaa liikkumista edistävämpi arki varhaiskasvatuksessa.
ammattitutkintojen kouluttajista. Samalla selvitettiin liikunnan ammattitutkinnon koulutuksen sisällön koettua vastaavuutta työelämän tarpeisiin. Tässä opinnäytetyössä vaikuttavuudella tarkoitettiin tutkinnon suorittajien kokemia hyötyjä, joita tutkinnon suorittaminen toi tullessaan varhaiskasvatuksen arkeen.
Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä, joka toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajalla käytössä olevaa tapahtumahallinnan Lyyti työkalua käyttäen. Tutkimusta syventämään käytettiin laadullista haastattelua. Haastateltavat otettiin otantana määrällisestä haastattelusta. Tutkimus toteutettiin joulukuun 2020 – tammikuun 2021 välillä.
Määrällisessä tutkimuksesta oli yleisesti nähtävissä, että koulutus oli lisännyt varhaiskasvatuksessa työskentelevien tietoja ja taitoja. Lisäksi eri tutkinnon osien sisällön hyödyntäminen tuki fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista varhaiskasvatuksessa. Lisäksi saatiin selville, että toimintaympäristö mahdollisti fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumisen kohtalaisen hyvin. Fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumisesta vauhdikas fyysinen tunnin mittainen liikkumisen osa-alue jäi muita osa-alueita heikommaksi.
Tutkimus osui Covid-19 pandemian aikaan, kuitenkaan tutkimuksessa yli puolet vastaajista ei kokenut sen vaikuttaneen lasten liikkumiseen varhaiskasvatuksessa. Laadullisen tutkimuksen toteutuksessa jouduttiin huomiomaan vallitsevat rajoitukset ja käyttämään haastatteluissa etäyhteyksiä sen toteuttamisessa. Laadullinen haastattelu tuki määrällisestä tutkimuksesta saatuja tuloksia. Opintojen aikana tiedon jakaminen omassa toimintaympäristössä saatiin toteutettua hyvin, mutta valmistumisen jälkeen työyhteisössä esiintyi muutosvastaisuutta, varsinkin jos liikuntaa ei omalla kohdalla koettu merkitykselliseksi. Myös paikkakunnittain oli eroja siinä, kuinka tutkinnon suorittaneiden osaamista hyödynnettiin.
Liikunnan ammattitutkinnon suorittamisella oli mahdollisuus vaikuttaa lapsen fyysiseen aktiivisuuteen varhaiskasvatuksessa. Tutkinto antoi työkaluja varhaiskasvatuksessa työskenteleville mutta tutkinnon osien sisältöä syvemmin varhaiskasvatukseen kehittämällä, voidaan saavuttaa liikkumista edistävämpi arki varhaiskasvatuksessa.