Jalkapallorytmiikkaa : rytmiikan työtavat jalkapalloharjoittelussa
Kaunisvuo, Johanna (2021)
Kaunisvuo, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144752
Tiivistelmä
Johanna Kaunisvuon opinnäytetyössä integroitiin rytmiikan työtapoja jalkapalloharjoitteluun. Työn tarkoituksena oli testata ja kehittää jalkapallovalmentajille käyttökelpoisia, harjoittelun arjessa ja ympäristöissä toimivia rytmiikan työtapoja. Kehittämistoiminnan tavoitteena oli inspiroida ja rohkaista juniorivalmentajia käyttämään niitä pelaajiensa kokonaisvaltaisen ja omista vahvuuksista lähtevän valmentamisen tukemisessa.
Kolme jalkapalloseura IF Gnistanin ikäluokkien U6–U12 valmentajaa ja yksi juniorijoukkue testasivat jalkapalloharjoituksiin integroitavia rytmiikan työtapoja keväällä 2020. Covid-19 pandemian aiheuttamien muutosten vuoksi kehittämistyö jatkui testaamisesta syntyneen aineiston ja opinnäytetyön tekijän osallistuvan havainnoinnin ja tietotaidon pohjalta. Kehittämistyö perustui keholliseen ja liikkeelliseen rytmiikkatyöskentelyyn, jonka periaatteet ja toteutustapojen juuret ovat musiikki-, tanssi- ja liikuntakasvatuksessa. Rytmiikan työtapojen testaamisen lisäksi kehittämisen välineenä käytettiin työn eri vaiheissa käytyjä asiantuntijakeskusteluja nykyjalkapallon haasteista ja tavoitteista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi rytmiikkavalmentajan toimintamalli rytmiikan työtapojen käyttöönottamiseksi valmennustiimeissä ja jalkapalloseuroissa. Kehittämistyön johtopäätöksenä on, että rytmiikan jalkapallolle sovelletut työtavat inspiroivat juniorijoukkueiden valmentajia ja palvelevat erilaisia oppimistyylejä jalkapalloharjoittelun arjessa. Rytmiikkavalmentaja esitellään generalistina, jonka pedagogista monialaisuutta ja kehittäjäosaamista hyödynnetään jalkapallon valmennustiimeissä ja seuratoiminnan eri osa-alueilla.
Kehittämistyö voi toimia pohjana niin jalkapallon kuin myös eri urheilulajien rytmiikkaharjoittelulle, rytmin kehokokemuksen jatkotutkimukselle ja rytmiikan digisovellusten kehittämiselle. Rytmiikkavalmentajan toimintamalli soveltuu monenlaiseen tiimityöskentelyyn taiteen, urheilun, kasvatuksen, kulttuurihyvinvoinnin, aivoterveyden edistämisen ja kuntoutuksen aloilla. In this master`s thesis rhythm rehearsal methods were integrated to football training. The purpose of the thesis was to test and develop rhythm rehearsal methods for football coaches which are executable within the training routine and surroundings. The goal was to inspire and encourage junior coaches to use them in a holistic and strength-based coaching of their players.
Three coaches of the age groups of U6–U12 and one junior team with their coach from football club IF Gnistan tested the rhythm rehearsal methods developed for football training routine during spring 2020. Due to changes caused by Covid-19 pandemic the development work continued using the accumulated material and participate observing by the writer of this thesis. The development was based on mobile and bodily style of rhythm rehearsing, that is rooted in music-, dance- and physical education. Instruments of development include testing the rhythm rehearsal methods and conversations with football experts pointing out the challenges and goals of modern football.
The development work resulted in a procedure of a rhythm coach to make use of the rhythm rehearsal methods in coaching teams or football club. The conclusion is that the rhythm rehearsal methods applied to football training routine inspire coaches and serve different styles of learning in football training routine. A rhythm coach is presented as generalist, whose pedagogical knowhow and developing skills benefit football coaching teams and clubs.
This thesis can work as a basis for rehearsing rhythms of different sports as well, further research and digital applications of body sensing of rhythm. The procedure of a rhythm coach is suitable for different kind of teamwork in the fields of sports, arts, culture and creative wellbeing, education, brain health promotion and rehabilitation.
Kolme jalkapalloseura IF Gnistanin ikäluokkien U6–U12 valmentajaa ja yksi juniorijoukkue testasivat jalkapalloharjoituksiin integroitavia rytmiikan työtapoja keväällä 2020. Covid-19 pandemian aiheuttamien muutosten vuoksi kehittämistyö jatkui testaamisesta syntyneen aineiston ja opinnäytetyön tekijän osallistuvan havainnoinnin ja tietotaidon pohjalta. Kehittämistyö perustui keholliseen ja liikkeelliseen rytmiikkatyöskentelyyn, jonka periaatteet ja toteutustapojen juuret ovat musiikki-, tanssi- ja liikuntakasvatuksessa. Rytmiikan työtapojen testaamisen lisäksi kehittämisen välineenä käytettiin työn eri vaiheissa käytyjä asiantuntijakeskusteluja nykyjalkapallon haasteista ja tavoitteista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi rytmiikkavalmentajan toimintamalli rytmiikan työtapojen käyttöönottamiseksi valmennustiimeissä ja jalkapalloseuroissa. Kehittämistyön johtopäätöksenä on, että rytmiikan jalkapallolle sovelletut työtavat inspiroivat juniorijoukkueiden valmentajia ja palvelevat erilaisia oppimistyylejä jalkapalloharjoittelun arjessa. Rytmiikkavalmentaja esitellään generalistina, jonka pedagogista monialaisuutta ja kehittäjäosaamista hyödynnetään jalkapallon valmennustiimeissä ja seuratoiminnan eri osa-alueilla.
Kehittämistyö voi toimia pohjana niin jalkapallon kuin myös eri urheilulajien rytmiikkaharjoittelulle, rytmin kehokokemuksen jatkotutkimukselle ja rytmiikan digisovellusten kehittämiselle. Rytmiikkavalmentajan toimintamalli soveltuu monenlaiseen tiimityöskentelyyn taiteen, urheilun, kasvatuksen, kulttuurihyvinvoinnin, aivoterveyden edistämisen ja kuntoutuksen aloilla.
Three coaches of the age groups of U6–U12 and one junior team with their coach from football club IF Gnistan tested the rhythm rehearsal methods developed for football training routine during spring 2020. Due to changes caused by Covid-19 pandemic the development work continued using the accumulated material and participate observing by the writer of this thesis. The development was based on mobile and bodily style of rhythm rehearsing, that is rooted in music-, dance- and physical education. Instruments of development include testing the rhythm rehearsal methods and conversations with football experts pointing out the challenges and goals of modern football.
The development work resulted in a procedure of a rhythm coach to make use of the rhythm rehearsal methods in coaching teams or football club. The conclusion is that the rhythm rehearsal methods applied to football training routine inspire coaches and serve different styles of learning in football training routine. A rhythm coach is presented as generalist, whose pedagogical knowhow and developing skills benefit football coaching teams and clubs.
This thesis can work as a basis for rehearsing rhythms of different sports as well, further research and digital applications of body sensing of rhythm. The procedure of a rhythm coach is suitable for different kind of teamwork in the fields of sports, arts, culture and creative wellbeing, education, brain health promotion and rehabilitation.