Manuel de Fallan Homenaje de Debussy kitaristin näkökulmasta
Ondruska, Sofia (2021)
Ondruska, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144825
Tiivistelmä
Tämä on tutkielma Manuel de Fallan Homenaje -teoksesta kitaristin näkökulmasta. Opinnäytetyössä on pohdintaa traditioista ja niiden merkityksistä osana uuden teoksen harjoittelua. Opinnäytetyössä nostetaan esiin teoksen ja teoksen säveltäjän historiaa tukemaan teoksen harjoittelua. Kuten monella teoksella, myös Homenaje de Debussy -teoksella on juuria kansanmusiikissa, cante jondossa. Cante jondon vaikutus tulee esille teoksessa sitä analysoidessa.
Opinnäytetyössä on Homenaje de Debussy -teoksen eri otoksia, joille teosta harjoittelevien kitaristien on syytä antaa huomiota teknistä harjoittelua tehdessä. Opinnäytetyö pitää sisällään ammattikitaristin kanssa käytyä keskustelua ja niistä saatuja havaintoja.
Homenaje de Debussy -teoksen nuotinnus on ohjeistukseltaan tarkkaa ja yksityiskohtaista. Siitä huolimatta moni tunnettu kitarataiteilija on ottanut artistisia vapauksia, poiketen jopa tempomerkinnästä. Tämä havainto antaa paljon liikkumatilaa myös kitaristille, joka lähestyy tätä teosta ensimmäistä kertaa. Silti on tärkeää painottaa säveltäjän toiveiden tärkeyttä, jotta teoksen perinne elää mahdollisimman autenttisena, muuttumattomana ja musikaalisesti laadukkaana.
Opinnäytetyössä on Homenaje de Debussy -teoksen eri otoksia, joille teosta harjoittelevien kitaristien on syytä antaa huomiota teknistä harjoittelua tehdessä. Opinnäytetyö pitää sisällään ammattikitaristin kanssa käytyä keskustelua ja niistä saatuja havaintoja.
Homenaje de Debussy -teoksen nuotinnus on ohjeistukseltaan tarkkaa ja yksityiskohtaista. Siitä huolimatta moni tunnettu kitarataiteilija on ottanut artistisia vapauksia, poiketen jopa tempomerkinnästä. Tämä havainto antaa paljon liikkumatilaa myös kitaristille, joka lähestyy tätä teosta ensimmäistä kertaa. Silti on tärkeää painottaa säveltäjän toiveiden tärkeyttä, jotta teoksen perinne elää mahdollisimman autenttisena, muuttumattomana ja musikaalisesti laadukkaana.