Asiakaskokemus autokouluissa
Parviainen, Sonja (2021)
Parviainen, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154852
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä usean eri autokoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ajokortin suorittajien sekä ajo-opettajien tyytyväisyyttä B-luokan ajokorttiopetuksen sisältöön sekä vastaavuuteen ajokortin suorittajan yksilöllisiin tarpeisiin. Opinnäytetyössä syvennyttiin myös ajokortin suorittajan saamaan asiakaskokemukseen sekä ajo-opettajien ymmärrykseen asiakaskokemuksen merkityksestä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimuksesta ja sen tuloksista. Teoriaosuuden ensimmäisessä osiossa käsitellään ajokorttilakia sekä vuoden 2018 ajokorttilakiuudistusta. Teoriaosuuden toisessa osiossa käsitellään asiakaskokemusta ja siihen liittyviä käsitteitä.
B-ajokortin suorittajien osalta tutkimus toteutettiin Microsoft Forms-kyselyllä määrällisenä tutkimuksena. Ajo-opettajille toteutettiin puolistrukturoidut haastattelut laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvisi, että B-ajokortin suorittajat sekä ajo-opettajat näyttäisivät pääosin olevan tyytymättömiä ajokorttikoulutuksen nykyiseen sisältöön. Autokoulusta saatuun asiakaskokemukseen ajokortin suorittajat puolestaan vaikuttaisivat olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä tutkimuksesta ja sen tuloksista. Teoriaosuuden ensimmäisessä osiossa käsitellään ajokorttilakia sekä vuoden 2018 ajokorttilakiuudistusta. Teoriaosuuden toisessa osiossa käsitellään asiakaskokemusta ja siihen liittyviä käsitteitä.
B-ajokortin suorittajien osalta tutkimus toteutettiin Microsoft Forms-kyselyllä määrällisenä tutkimuksena. Ajo-opettajille toteutettiin puolistrukturoidut haastattelut laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvisi, että B-ajokortin suorittajat sekä ajo-opettajat näyttäisivät pääosin olevan tyytymättömiä ajokorttikoulutuksen nykyiseen sisältöön. Autokoulusta saatuun asiakaskokemukseen ajokortin suorittajat puolestaan vaikuttaisivat olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä.