Monimediallinen markkinointiviestintä media-alan yrityksessä – kuvaileva kirjallisuus-katsaus
Pusa, Pyry (2021)
Pusa, Pyry
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen Media Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä monimediallisuus tarkoittaa ja miten sitä hyödynnetään markkinointiviestinnässä. Tarve tutkimukselle syntyi, koska vaikka medioista yksittäin on saatavilla paljon tietoa, ei monimediallisuudesta ja medioiden hyödyntämisestä yhtenäisesti ole vielä tietoa saatavilla juurikaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja asiakasymmärrystä, jonka kautta siirryttiin eri medioiden, mediavalinnan sekä monimediallisuuden käsittelyyn.
Kuvailevaan kirjallisuus katsaukseen on etsitty aineistoa eri tietokannoista sekä suomenkielisenä, että englanninkielisenä. Opinnäytetyöhön kerättiin aineistoa sekä Mediatalo Keskisuomalaisen sisäisistä tiedotteista ja aikaisemmin toteutetuista tutkimuksista sekä lähteistä, jotka eivät ole sidoksissa toimeksiantajaan. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä mukaillen.
Tutkimuksen tuloksina saatiin määriteltyä monimediallisuuden käsite ja johtopäätöksistä kävi ilmi, että yhtenäisen monimediallisen markkinointiviestinnän voidaan tulkita tuottavan lisäarvoa yrityksen markkinointiviestinnälle, sillä se mahdollistaa viestimisen ja vuorovaikutuksen kuluttajien kanssa yhä useammissa tilanteissa ja tiuhemmin verrattuna yksittäisen median käyttöön tai jos medioiden käyttö ei ole yhtenäistä. Kysymykseen, miten hyödynnetään monimediallista markkinointiviestintää, ei tässä tutkimuksessa voitu antaa suoraa yksiselitteistä vastausta, vaan aihe vaatisi lisää tutkimusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja asiakasymmärrystä, jonka kautta siirryttiin eri medioiden, mediavalinnan sekä monimediallisuuden käsittelyyn.
Kuvailevaan kirjallisuus katsaukseen on etsitty aineistoa eri tietokannoista sekä suomenkielisenä, että englanninkielisenä. Opinnäytetyöhön kerättiin aineistoa sekä Mediatalo Keskisuomalaisen sisäisistä tiedotteista ja aikaisemmin toteutetuista tutkimuksista sekä lähteistä, jotka eivät ole sidoksissa toimeksiantajaan. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä mukaillen.
Tutkimuksen tuloksina saatiin määriteltyä monimediallisuuden käsite ja johtopäätöksistä kävi ilmi, että yhtenäisen monimediallisen markkinointiviestinnän voidaan tulkita tuottavan lisäarvoa yrityksen markkinointiviestinnälle, sillä se mahdollistaa viestimisen ja vuorovaikutuksen kuluttajien kanssa yhä useammissa tilanteissa ja tiuhemmin verrattuna yksittäisen median käyttöön tai jos medioiden käyttö ei ole yhtenäistä. Kysymykseen, miten hyödynnetään monimediallista markkinointiviestintää, ei tässä tutkimuksessa voitu antaa suoraa yksiselitteistä vastausta, vaan aihe vaatisi lisää tutkimusta.