Rahanpesun valvonta tilitoimistossa
Solonen, Jesse (2021)
Solonen, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134680
Tiivistelmä
Tämän kehittämistutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantaja TietoAkseli Groupille, kuka voi tehdä asiakaskohtaisen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvion sekä mitä tämä riskiarvio pitää sisällään. Tutkimuksen lisäksi tarkoituksena oli luoda asiakaskohtainen riskiarviomalli tilitoimistolle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitua teemahaastattelua käyttäen. Teemahaastattelurunko muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelussa haastateltiin taloushallintoalan ammattilaista Taloushallintoliitosta, ja haastattelu nauhoitettiin sekä litteroitiin. Tutkimusaineisto kerättiin suoraan litteroidusta aineistosta.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että yritys muodostaa yleensä itse asiakaskohtaisen riskiarviomallinsa. Asiakkaan tunnistaminen tulee aina tehdä tilitoimistossa. Asiakkaan tunnistettavuustietoja epäillään, jos asiakkaan tosiasialliset edunsaajat eroavat niistä, jotka on ilmoitettu, tai yrityksen tuottoja ohjataan muualle. Tuloksissa kävi myös ilmi, että riskiarviossa on oltava kuvattuna periaatteet, milloin ja miten tehostettu asiakkaan seuranta aloitetaan. Poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä ja erityisesti heidän sukulaisiaan tai liikekumppaneita ei tutkita tarpeeksi laajasti tilitoimistoissa.
Asiakaskohtainen riskiarviomalli luotiin tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen avulla. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tilitoimiston tulisi tehdä itse riskiarvio asiakkaistaan. Asiakkaat tunnistetaan aina asiakkuuksien luonteen vuoksi. Kaikki tiedot asiakkaan tunnistamisesta, todentamisesta sekä liiketoiminnasta tulee kirjata riskiarvioon. Poliittisesti vaikutusvaltaiset henkilöt saadaan parhaiten selville antamalla lomake poliittisesti vaikutusvaltaisista tehtävistä täytettäväksi asiakkaalle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitua teemahaastattelua käyttäen. Teemahaastattelurunko muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelussa haastateltiin taloushallintoalan ammattilaista Taloushallintoliitosta, ja haastattelu nauhoitettiin sekä litteroitiin. Tutkimusaineisto kerättiin suoraan litteroidusta aineistosta.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että yritys muodostaa yleensä itse asiakaskohtaisen riskiarviomallinsa. Asiakkaan tunnistaminen tulee aina tehdä tilitoimistossa. Asiakkaan tunnistettavuustietoja epäillään, jos asiakkaan tosiasialliset edunsaajat eroavat niistä, jotka on ilmoitettu, tai yrityksen tuottoja ohjataan muualle. Tuloksissa kävi myös ilmi, että riskiarviossa on oltava kuvattuna periaatteet, milloin ja miten tehostettu asiakkaan seuranta aloitetaan. Poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä ja erityisesti heidän sukulaisiaan tai liikekumppaneita ei tutkita tarpeeksi laajasti tilitoimistoissa.
Asiakaskohtainen riskiarviomalli luotiin tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen avulla. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tilitoimiston tulisi tehdä itse riskiarvio asiakkaistaan. Asiakkaat tunnistetaan aina asiakkuuksien luonteen vuoksi. Kaikki tiedot asiakkaan tunnistamisesta, todentamisesta sekä liiketoiminnasta tulee kirjata riskiarvioon. Poliittisesti vaikutusvaltaiset henkilöt saadaan parhaiten selville antamalla lomake poliittisesti vaikutusvaltaisista tehtävistä täytettäväksi asiakkaalle.