Monipisteorganisaation työyhteisötaitojen kehittäminen
Kerola, Sanna (2021)
Kerola, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeorganisaation työyhteisötaitoja. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle henkilöstöhallintoon. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli monipisteorganisaatio. Opinnäytetyön tavoitteina oli aikaansaada kehittämisehdotuksia kohdeorganisaatiolle työyhteisötaidoista ja luoda niistä muodostuva huoneentaulu. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli, miten työyhteisötaitoja voidaan kehittää kohdeorganisaatiossa.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja lähestymistapana oli tapaustutkimus, jossa oli konstruktiivisia piirteitä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmiä olivat kysely ja haastattelu. Kohdeorganisaatiolta saatua tausta-aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysillä työyhteisötaitojen nykytilan selvittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin myös työyhteisötaitojen ilmenemistä vuorovaikutuksessa, esimiestyössä ja ryhmätyössä. Työyhteisötaitoihin liittyen käytiin läpi logiikkaa, dialogia, luottamusta, arvostusta, palautetta ja itsensä johtamista. Teorian ja kohdeorganisaation työyhteisötaitojen nykytilan kartoittamisen perusteella laadittiin työntekijöille kysely ja haastattelukysymykset esimiesten haastatteluja varten. Opinnäytetyön empiriaosuuteen sisältyvä kysely toteutettiin helmi-maaliskuussa 2021 ja esimiesten haastattelut tehtiin maaliskuussa 2021.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että vaikka suurin osa kyselyyn vastanneista kokee saavansa riittävästi palautetta työstään ja antavansa sitä, kokee työskentelyilmapiirin sopivan tai erittäin luottamuksellisena ja kokee saavansa riittävästi arvostusta esimieheltään, on monia asioita, joita kohderyhmän mielestä pitäisi työyhteisötaitojen suhteen parantaa. Esimiesten haastatteluista selvisi, että he antavat palautetta alaisilleen säännöllisesti ja pyytävätkin sitä, mutta palautekäytännöt vaihtelivat eri palvelupisteissä. Myös ryhmätyön tekemisen tavat poikkesivat toisistaan eri palvelupisteissä. Tutkimuksen perusteella kehittämisehdotuksia laadittiin useampia, ja ne liittyvät muun muassa palautekäytäntöihin ja tiedonjakoon. Myös huoneentaulu laadittiin kehittämään työyhteisötaitoja ja muistuttamaan niiden tärkeydestä. The purpose of this thesis was to develop working community skills of the target organization. The thesis was made to the principal in human resource management. The principal of the thesis was a multi-point organization. The objectives of the thesis were to provide development proposals for the target organization on working community skills and to create a house board of the golden rules of working community skills. The main research question in the thesis was how can working community skills be developed in the target organization.
The research was qualitative, and a manner of an approach method was case study with constructive features. The research information was gathered by survey and interview. There was used background material obtained from the target organization which was analyzed by documentary analysis to determine the current state of working community skills.
The theoretical part of the thesis also dealt with working community skills coming out in the interaction, managerial work and team work. There was to research logic, dialogue, confidence, valuation, feedback and self-management in working community skills. Based on the theory and the analysis of the current state of working community skills of the target organization, were prepared a survey for the employees and interview questions for managers’ interviews. By the empirical part of the thesis the survey was conducted in February-March 2021 and the interviews of managers were conducted in March 2021.
As results of the research, it was found out that even though the majority of those surveyed feel that they get enough feedback of their work and they give it, they feel the work atmosphere is suitable or very confidential and they feel that they are valued enough by their manager, the target group thinks there are many things as for working community skills which should be improved. It became clear from managers’ interviews that they give feedback to their employees regularly and ask for it also, but feedback policies varied across different service points. The ways of doing team work also differed from each other in different service points. On the basis of the research more development proposals were prepared, and they are relating to among other things feedback policies and sharing information. The house board of the golden rules was also drawn up to develop working community skills and to remind of their importance.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja lähestymistapana oli tapaustutkimus, jossa oli konstruktiivisia piirteitä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmiä olivat kysely ja haastattelu. Kohdeorganisaatiolta saatua tausta-aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysillä työyhteisötaitojen nykytilan selvittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin myös työyhteisötaitojen ilmenemistä vuorovaikutuksessa, esimiestyössä ja ryhmätyössä. Työyhteisötaitoihin liittyen käytiin läpi logiikkaa, dialogia, luottamusta, arvostusta, palautetta ja itsensä johtamista. Teorian ja kohdeorganisaation työyhteisötaitojen nykytilan kartoittamisen perusteella laadittiin työntekijöille kysely ja haastattelukysymykset esimiesten haastatteluja varten. Opinnäytetyön empiriaosuuteen sisältyvä kysely toteutettiin helmi-maaliskuussa 2021 ja esimiesten haastattelut tehtiin maaliskuussa 2021.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että vaikka suurin osa kyselyyn vastanneista kokee saavansa riittävästi palautetta työstään ja antavansa sitä, kokee työskentelyilmapiirin sopivan tai erittäin luottamuksellisena ja kokee saavansa riittävästi arvostusta esimieheltään, on monia asioita, joita kohderyhmän mielestä pitäisi työyhteisötaitojen suhteen parantaa. Esimiesten haastatteluista selvisi, että he antavat palautetta alaisilleen säännöllisesti ja pyytävätkin sitä, mutta palautekäytännöt vaihtelivat eri palvelupisteissä. Myös ryhmätyön tekemisen tavat poikkesivat toisistaan eri palvelupisteissä. Tutkimuksen perusteella kehittämisehdotuksia laadittiin useampia, ja ne liittyvät muun muassa palautekäytäntöihin ja tiedonjakoon. Myös huoneentaulu laadittiin kehittämään työyhteisötaitoja ja muistuttamaan niiden tärkeydestä.
The research was qualitative, and a manner of an approach method was case study with constructive features. The research information was gathered by survey and interview. There was used background material obtained from the target organization which was analyzed by documentary analysis to determine the current state of working community skills.
The theoretical part of the thesis also dealt with working community skills coming out in the interaction, managerial work and team work. There was to research logic, dialogue, confidence, valuation, feedback and self-management in working community skills. Based on the theory and the analysis of the current state of working community skills of the target organization, were prepared a survey for the employees and interview questions for managers’ interviews. By the empirical part of the thesis the survey was conducted in February-March 2021 and the interviews of managers were conducted in March 2021.
As results of the research, it was found out that even though the majority of those surveyed feel that they get enough feedback of their work and they give it, they feel the work atmosphere is suitable or very confidential and they feel that they are valued enough by their manager, the target group thinks there are many things as for working community skills which should be improved. It became clear from managers’ interviews that they give feedback to their employees regularly and ask for it also, but feedback policies varied across different service points. The ways of doing team work also differed from each other in different service points. On the basis of the research more development proposals were prepared, and they are relating to among other things feedback policies and sharing information. The house board of the golden rules was also drawn up to develop working community skills and to remind of their importance.