Jay Jay Cafe : Tuotteistetun tapahtumaruokapalvelun perustaminen
Käkönen, Jukka; Jokinen, Jani (2012)
Käkönen, Jukka
Jokinen, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615458
Tiivistelmä
Työmme käsittelee tapahtumaruoan myynnin tuotteistamista ja kokonaisuudessaan prosessia, mitä yksittäisen tapahtuman myynnin toteuttaminen sisältää. Työssämme ei käsitellä myynnin aloittamiseen tarvittavia lupa-asioita, vaan valmistukseen sekä välineisiin ja kalustoon liittyviä asioita. Työssä tuodaan esille yrityksen henkilökunnan mitoitus, tuotteiden katelaskelma sekä käsitellään valmistusprosessin ja ulkoisen mielikuvan tuotteistamista. Käsittelemme myös pintapuolisesti yrityksen vision ja strategian tapahtumamyyntiin liittyen sekä strategian jalkauttamisen.
Kvantitatiivisen markkinatutkimuksen toteutimme kyselytutkimuksena Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tutkimukseen osallistui 45 henkilöä, joista naisia oli 42 ja miehiä 3. Kyselylomake lähetettiin 108 opiskelijalle. Kyselyyn vastasi noin 42% otannasta. Näin saimme suppean, mutta tarpeeseen sopivan ja asiakassegmentille soveltuvan otoksen. Kyselyn osallistujat olivat käyneet kesätapahtumissa kesän aikana ainakin kerran.
Analysoinnin perusteella suunnittelemme tilaajalle tuotevalikoiman ja teemme henkilöstösuunnitelman sekä kustannuslaskelman tapahtumaruokapalvelun järjestämiselle. Analyysissä vertailtiin kahta eri ikäsegmenttiä: alle 30 vuotta täyttäneitä vastaajia ja yli 30 vuotta täyttäneitä vastaajia. Tuloksia analysoitiin myös koko vastaajaryhmän perusteella ilman erittelyä. Sukupuolten välisiä eroja ei analysoitu, koska miespuolisia vastaajia oli vähän.
Työmme lopputuloksen pohjalta voi yrittäjä perustaa tapahtumaruokapalvelu yksikön, jonka tuotteistus on suunniteltu musiikkifestivaaleille. Tämä ohjeistus ja nämä laskennat ovat kuitenkin vasta pohja, jonka varaan on hyvä rakentaa kannattavaa toimintaa. Yrittäminen on kuitenkin monesta asiasta kiinni ja kuten tiedämme, on liiketoiminnan kehittäminen jatkumoa, jota tulee seurata sekä analysoida kausittain. Uskomme että työmme auttaa yrittäjää alkuun pääsemisessä.
Kvantitatiivisen markkinatutkimuksen toteutimme kyselytutkimuksena Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tutkimukseen osallistui 45 henkilöä, joista naisia oli 42 ja miehiä 3. Kyselylomake lähetettiin 108 opiskelijalle. Kyselyyn vastasi noin 42% otannasta. Näin saimme suppean, mutta tarpeeseen sopivan ja asiakassegmentille soveltuvan otoksen. Kyselyn osallistujat olivat käyneet kesätapahtumissa kesän aikana ainakin kerran.
Analysoinnin perusteella suunnittelemme tilaajalle tuotevalikoiman ja teemme henkilöstösuunnitelman sekä kustannuslaskelman tapahtumaruokapalvelun järjestämiselle. Analyysissä vertailtiin kahta eri ikäsegmenttiä: alle 30 vuotta täyttäneitä vastaajia ja yli 30 vuotta täyttäneitä vastaajia. Tuloksia analysoitiin myös koko vastaajaryhmän perusteella ilman erittelyä. Sukupuolten välisiä eroja ei analysoitu, koska miespuolisia vastaajia oli vähän.
Työmme lopputuloksen pohjalta voi yrittäjä perustaa tapahtumaruokapalvelu yksikön, jonka tuotteistus on suunniteltu musiikkifestivaaleille. Tämä ohjeistus ja nämä laskennat ovat kuitenkin vasta pohja, jonka varaan on hyvä rakentaa kannattavaa toimintaa. Yrittäminen on kuitenkin monesta asiasta kiinni ja kuten tiedämme, on liiketoiminnan kehittäminen jatkumoa, jota tulee seurata sekä analysoida kausittain. Uskomme että työmme auttaa yrittäjää alkuun pääsemisessä.