Lastensuojelun sijaishuoltoyksikössä asuvan itsenäistyvän nuoren e-portfolio : nuoren ääni kuuluviin
Söderström, Heta (2021)
Söderström, Heta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195064
Tiivistelmä
OPINNÄYTETYÖ (YAMK) TIIVISTELMÄ
TURUN AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
2021 Kehittämisprojekti toteutettiin yhdessä Familar Oy:n kanssa. Kyseessä oli kehittämishanke, jonka avulla haluttiin kehittää uusi työkalu tiedonkulkuun ja varmistua nuoren oman tarinan esiintulosta hänen tyylillään. Familar Oy on valtakunnallinen lastensuojelun avo-ja sijaishuollon palveluita tuottavat yritys. Mukana kehittämistyössä oli kokemusasiantuntijan roolissa kaksi nuorta.
Hankkeessa kehitettiin tiedonkulkua helpottamaan e-portfolio, joka antaa nuorelle mahdollisuuden kertoa itsestään omin sanoin uudelle työntekijälle sijaishuollon ja jälkihuollon nivelvaiheessa. Varsinais- Suomen sijaishuollon johtoryhmässä nousi tähän aiheeseen liittyen keskustelua jälkihuollon lakimuutoksen myötä. Keskustelun pohjalta minulle tuli ajatus e-portfoliosta nuorille, joka olisi muokattavissa jokaisen nuoren itsensä näköiseksi. Halusin kehittämisryhmään mukaan ehdottomasti nuoria, koska heillä on tarvittava osaaminen ja näkemys asiasta. Nuorten näkemykset yhdistettynä aiempaan tutkimustietoon antoivat hyvän pohjan portfolion suunnittelulle. Portfolion ollessa sähköinen se nopeuttaa tiedonsiirtoa ja mahdollistaa sen täyttämisen paikasta riippumatta. Keväällä puhjennut COVID-19 pandemia tuki myös portfolion kehittämistä sähköisenä. Tästä syystä työkaluksi valikoitui e- portfolio.
Kehittämisprojektissa käytettiin useita tiedonkeruumenetelmiä. Jotta kehittämisryhmä pysyi toimivana ja sitoutuneena, mukana oli vain kaksi nuorta. Puhelinkyselyn avulla saatiin laajempi käsitys nuorten ajatuksista, joita käytettiin hyödyksi kehittämisryhmän toiminnassa. Kehittämisryhmän tapaamisilla käytettiin aivoriihi- ja learning cafe- menetelmiä. Sen lisäksi käytin ryhmätuotosten analysoinnissa koodausta sekä affinity diagrammia. Kootun tiedon pohjalta suunniteltiin kehittämisryhmässä e- portfolio- pohja sähköisenä, jotta sen muokattavuus säilyy.
e- Portfolio testattiin Varsinais- Suomen ja Uudenmaan alueen lastensuojelun sijaishuollon yksiköissä, joista kerättiin käyttökokemuksia sekä ohjaajilta että nuorilta. Saamani palautteen valossa nuoret pitivät e- portfolion selkeydestä ja tiiviydestä. Myös oman elämän pohdinta ja sen tuottaminen työkaluun miellytti nuoria. e- Portfolion lopussa oleva tietopankki oman kodin hankinnoista, muuttoon liittyvistä asioista ja Kelan tuista oli sekä ohjaajien että nuorten mielestä kiinnostava. Ohjaajat kokivat työkalun olevan hyvä väline keskustelun avaukseen ja rungoksi.
ASIASANAT:
Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto, asiakkaan osallisuus, itsenäistymisvaihe, e- portfolio
TURUN AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
2021
Hankkeessa kehitettiin tiedonkulkua helpottamaan e-portfolio, joka antaa nuorelle mahdollisuuden kertoa itsestään omin sanoin uudelle työntekijälle sijaishuollon ja jälkihuollon nivelvaiheessa. Varsinais- Suomen sijaishuollon johtoryhmässä nousi tähän aiheeseen liittyen keskustelua jälkihuollon lakimuutoksen myötä. Keskustelun pohjalta minulle tuli ajatus e-portfoliosta nuorille, joka olisi muokattavissa jokaisen nuoren itsensä näköiseksi. Halusin kehittämisryhmään mukaan ehdottomasti nuoria, koska heillä on tarvittava osaaminen ja näkemys asiasta. Nuorten näkemykset yhdistettynä aiempaan tutkimustietoon antoivat hyvän pohjan portfolion suunnittelulle. Portfolion ollessa sähköinen se nopeuttaa tiedonsiirtoa ja mahdollistaa sen täyttämisen paikasta riippumatta. Keväällä puhjennut COVID-19 pandemia tuki myös portfolion kehittämistä sähköisenä. Tästä syystä työkaluksi valikoitui e- portfolio.
Kehittämisprojektissa käytettiin useita tiedonkeruumenetelmiä. Jotta kehittämisryhmä pysyi toimivana ja sitoutuneena, mukana oli vain kaksi nuorta. Puhelinkyselyn avulla saatiin laajempi käsitys nuorten ajatuksista, joita käytettiin hyödyksi kehittämisryhmän toiminnassa. Kehittämisryhmän tapaamisilla käytettiin aivoriihi- ja learning cafe- menetelmiä. Sen lisäksi käytin ryhmätuotosten analysoinnissa koodausta sekä affinity diagrammia. Kootun tiedon pohjalta suunniteltiin kehittämisryhmässä e- portfolio- pohja sähköisenä, jotta sen muokattavuus säilyy.
e- Portfolio testattiin Varsinais- Suomen ja Uudenmaan alueen lastensuojelun sijaishuollon yksiköissä, joista kerättiin käyttökokemuksia sekä ohjaajilta että nuorilta. Saamani palautteen valossa nuoret pitivät e- portfolion selkeydestä ja tiiviydestä. Myös oman elämän pohdinta ja sen tuottaminen työkaluun miellytti nuoria. e- Portfolion lopussa oleva tietopankki oman kodin hankinnoista, muuttoon liittyvistä asioista ja Kelan tuista oli sekä ohjaajien että nuorten mielestä kiinnostava. Ohjaajat kokivat työkalun olevan hyvä väline keskustelun avaukseen ja rungoksi.
ASIASANAT:
Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto, asiakkaan osallisuus, itsenäistymisvaihe, e- portfolio