Nutanix Hyperconverged -ratkaisun käyttöönoton vaikutukset asiantuntijatyöhön
Nikkarikoski, Tero (2021)
Nikkarikoski, Tero
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195112
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Nutanix Hyperconverged- palvelinvirtualisointiratkaisun käyttöönotto vaikuttaa SSAB konsernin IT-asiantuntijoiden työssä. Nutanixiin siirryttiin perinteisestä IT-infrastruktuurista vuosien 2018 ja 2020 välisenä aikana. Tutkimuksen tavoite oli myös selvittää, miten muutos näkyy asiantuntijoiden esimiesten näkökulmasta. Tarkastelussa oli myös, mitä vaikutuksia muutoksella mahdollisesti on liiketoiminnan näkökulmasta.
Tutkimus tehtiin pääosin syrvey-kyselynä. Kyselyä varten koostettiin joukko kysymyksiä Excel-muodossa jaoteltuna vastaajan roolin mukaan, sekä aihealueittain. Kaiken kaikkiaan kysymyksiä oli 76, joskin määrä vaihteli vastaajan roolista riippuen välillä 30–65. Tämän osuuden jälkeen muodostettiin Google Forms -kysely, joka lähetettiin yhteensä 35 henkilölle. Tämä sisälsi kaikki asiantuntijat, jotka työskentelevät SSAB:n Nutanix-järjestelmän parissa. Mukana kyselyssä oli myös jokunen arkkitehti ja palvelupäällikkö, jotka ovat mukana tuottamassa palvelua Nutanix-ympäristöön. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli hieman vajaa 50 %.
Tutkimuksen yhtenä tuloksista voitiin havaita se, että itse päivittäinen työ, koskien Nutanix- alustan päällä ajettavia virtuaalipalvelimia, ei ole muuttunut kovinkaan paljon. Muuttunut ympäristö näkyy enemmän itse alustan ylläpidossa, jonka vastaajista suurin osa on kokenut muuttuneen helpompaan ja vähemmän aikaa vievään suuntaan. Kyselyn perusteella työperäisen stressitason Nutanixin käyttöönoton myötä havaittiin pysyneen ennallaan 27 %:lla vastaajista ja laskeneen jopa 54 %:lla vastaajista. Haasteitakin havaittiin, yhtenä suurimmista palvelinlaitteiston luotettavuus. Päivittäistä jatkuvan palvelun aikaa edeltäneen suunnittelu- ja käyttöönottoprojektin koettiin sisältäneen haasteita, mm. läpinäkyvyyden ja osallistujien kattavuuden osalta. Esimiesten osalta havaittiin tarve kehittää raportointia ympäristön tilasta. Liiketoiminnalle muutoksen ei havaittu aiheuttaneen suurta vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Tutkimus tehtiin pääosin syrvey-kyselynä. Kyselyä varten koostettiin joukko kysymyksiä Excel-muodossa jaoteltuna vastaajan roolin mukaan, sekä aihealueittain. Kaiken kaikkiaan kysymyksiä oli 76, joskin määrä vaihteli vastaajan roolista riippuen välillä 30–65. Tämän osuuden jälkeen muodostettiin Google Forms -kysely, joka lähetettiin yhteensä 35 henkilölle. Tämä sisälsi kaikki asiantuntijat, jotka työskentelevät SSAB:n Nutanix-järjestelmän parissa. Mukana kyselyssä oli myös jokunen arkkitehti ja palvelupäällikkö, jotka ovat mukana tuottamassa palvelua Nutanix-ympäristöön. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli hieman vajaa 50 %.
Tutkimuksen yhtenä tuloksista voitiin havaita se, että itse päivittäinen työ, koskien Nutanix- alustan päällä ajettavia virtuaalipalvelimia, ei ole muuttunut kovinkaan paljon. Muuttunut ympäristö näkyy enemmän itse alustan ylläpidossa, jonka vastaajista suurin osa on kokenut muuttuneen helpompaan ja vähemmän aikaa vievään suuntaan. Kyselyn perusteella työperäisen stressitason Nutanixin käyttöönoton myötä havaittiin pysyneen ennallaan 27 %:lla vastaajista ja laskeneen jopa 54 %:lla vastaajista. Haasteitakin havaittiin, yhtenä suurimmista palvelinlaitteiston luotettavuus. Päivittäistä jatkuvan palvelun aikaa edeltäneen suunnittelu- ja käyttöönottoprojektin koettiin sisältäneen haasteita, mm. läpinäkyvyyden ja osallistujien kattavuuden osalta. Esimiesten osalta havaittiin tarve kehittää raportointia ympäristön tilasta. Liiketoiminnalle muutoksen ei havaittu aiheuttaneen suurta vaikutusta suuntaan tai toiseen.