Kokouspalveluiden asiakaskokemuksen kehittäminen
Häkkinen, Petra (2021)
Häkkinen, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195170
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tilaisuus Villa Sofian kokouspalveluiden asiakaskokemusta. Tarkoituksena oli asiakasymmärryksen hankinta, jonka avulla pyrittiin saamaan kehitysehdotuksia kokouspalveluiden asiakaskokemuksen ja kokouspakettien kehittämiseksi. Asiakkaiden vaatimukset ja tarpeet kokouspalveluiden suhteen ovat muuttuneet ajan myötä, mutta yrityksen kokouspalveluita ei ole kehitetty samaa tahtia. Kokouspalveluiden asiakaskokemuksen kehittämisellä halutaan pysyä mukana kilpailussa ja tarjota asiakkaille arvoa tuottavia kokemuksia. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kokouspalveluita, kokoustrendejä, asiakaskokemusta ja palvelumuotoilua.
Työn tutkimuksen lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Tutkimusvaiheessa noudatettiin tuplatimanttiprosessimallia ja tämän työn puitteissa toteutettiin mallin löydä- ja määritä-vaiheet. Löydä-vaiheessa hankittiin asiakasymmärrystä, johon menetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, netnografiaa ja benchmarkingia. Määritä-vaiheessa kerätty tieto analysoitiin samankaltaisuuskaaviota hyödyntäen ja saadun tiedon pohjalta luotiin kaksi kokousasiakkaan asiakasprofiilia.
Lopullinen kokouspalveluiden asiakaskokemus muodostuu monen eri osatekijän summana. Tutkimustuloksista nousi esille, että kokouspalveluiden asiakaskokemukseen eniten vaikuttavat tapahtumat ennen kokousta, asiakaspalvelu, kokoustila, tarjoilut, tekniikka sekä ympäristön ja kokousosallistujan hyvinvointi. Tutkimustulosten pohjalta esitettiin konkreettiset kehitysideat kokouspalveluiden asiakaskokemuksen ja kokouspakettien kehittämiseksi. Yrityksen tulee miettiä, mitkä kehitysideat kannattaa toteuttaa, huomioiden kokousasiakkaan saama arvo, yrityksen kannattavuus sekä yrityksen muu toiminta. Yrityksen kannattaa myös miettiä, miten asiakaskokemuksen kehittäminen kokouspalveluiden ja yrityksen muiden palveluiden kohdalla toteutetaan tulevaisuudessa. Viemällä asiakaskokemuksen johtaminen osaksi yrityksen strategiaa varmistetaan, että se on osa yrityksen jokapäiväistä toimintaa eikä projektiluontoista.
Työn tutkimuksen lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Tutkimusvaiheessa noudatettiin tuplatimanttiprosessimallia ja tämän työn puitteissa toteutettiin mallin löydä- ja määritä-vaiheet. Löydä-vaiheessa hankittiin asiakasymmärrystä, johon menetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua, netnografiaa ja benchmarkingia. Määritä-vaiheessa kerätty tieto analysoitiin samankaltaisuuskaaviota hyödyntäen ja saadun tiedon pohjalta luotiin kaksi kokousasiakkaan asiakasprofiilia.
Lopullinen kokouspalveluiden asiakaskokemus muodostuu monen eri osatekijän summana. Tutkimustuloksista nousi esille, että kokouspalveluiden asiakaskokemukseen eniten vaikuttavat tapahtumat ennen kokousta, asiakaspalvelu, kokoustila, tarjoilut, tekniikka sekä ympäristön ja kokousosallistujan hyvinvointi. Tutkimustulosten pohjalta esitettiin konkreettiset kehitysideat kokouspalveluiden asiakaskokemuksen ja kokouspakettien kehittämiseksi. Yrityksen tulee miettiä, mitkä kehitysideat kannattaa toteuttaa, huomioiden kokousasiakkaan saama arvo, yrityksen kannattavuus sekä yrityksen muu toiminta. Yrityksen kannattaa myös miettiä, miten asiakaskokemuksen kehittäminen kokouspalveluiden ja yrityksen muiden palveluiden kohdalla toteutetaan tulevaisuudessa. Viemällä asiakaskokemuksen johtaminen osaksi yrityksen strategiaa varmistetaan, että se on osa yrityksen jokapäiväistä toimintaa eikä projektiluontoista.