Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityksen laadunhallinta dokumentaatiolla

Reponen, Mika (2021)

 
Avaa tiedosto
Yrityksen laadunhallinta dokumentaatiolla.pdf (559.0Kt)
Lataukset: 


Reponen, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tuottaa laatudokumentaatiosuunnitelma laatusertifiointia tai dokumentaation laadukasta kehittämistä suunnittelevalle yritykselle. Suunnitelma soveltuu parhaiten PK-sektorin yrityksille, koska suurten kansallisten ja globaalien yritysten dokumentaatio on usein jo lähtökohtaisesti laajaa, laadukasta ja harkittua. Työssä tarkastellaan case esimerkkinä, millaisia vaikutuksia (ISO9001) laatusertifioinnilla oli Yritys X:n dokumentaatioon ja miten dokumentaatio kehittyi sertifiointiprosessin jälkeen. Lopputuotteena on ISO9000-laatustandardia seuraava dokumentaatiosuunnitelma.

Työn johdanto selvittää, miksi Yritys X aloitti sertifiointiprosessin ja mitä sillä tavoiteltiin sekä miten päädyttiin laatudokumentaatiosuunnitelman luomiseen. Johdannossa kerrotaan myös opinnäytetyöprosessin eri vaiheita ja työn lopputuotteen vaihtumisesta yritys X:n olemassa olevasta dokumentaatiosta, laatudokumentaatiosuunnitelmaan.

Osassa kaksi kerrotaan laadun ja dokumentaation teoriaa ja niiden yhteyttä toisiaan tukevina toimintoina. Laadun käsitteet, tavoitteet ja dokumentaation tarkoitus sekä ISO9001 laatujärjestelmän vaateet tuodaan esiin.

Kolmannessa kappaleessa perehdytään sertifiointiprosessiin ja sen myötä syntyneisiin dokumentteihin sekä niiden käyttötarkoituksiin. Nämä toimivat projektin opinnäytetyön lopputuotteen eli laatudokumentaatiosuunnitelman yhtenä ohjaavana tekijänä laatustandardin lisäksi. Sertifiointiprosessin kautta avautuu käsitys siitä, millainen prosessi laatusertifiointi on yrityksen dokumentaation osalta.

Kappale neljä kertoo lopputuotteen eli laatudokumentaatiosuunnitelman vaiheet ja hyödyt yrityksille sekä käyttötarkoitukset. Samalla tarkastellaan dokumentaation ylläpitoa ja kehitystä.

Vuoden 2020 aikana toteutettiin sekä Yritys X:n käyttöön vakiintuneet dokumentit, että laatusertifiointiprosessissa luotu dokumentaatio. Yrityksellä on kymmenien vuosien kokemus toimialallaan ja vahvan substanssiosaamisen vuoksi sertifiointiprosessin lähtötaso oli erittäin hyvä. Sertifioinnilla haluttiin arvioida ja tuoda esille työn laatu ja osaamisen taso sekä selkeyttää prosesseja ja luoda toimiva dokumentaatio koko yrityksen tasolla. Yhteenveto tarkastelee laatudokumentaatiosuunnitelman hyötyjä ja käytettävyyttä sekä opinnäytetyöprojektin onnistumista ja haasteita sekä parannus- ja kehitysehdotuksia tuleviin projekteihin.

Liitteet sisältävät laatudokumentaatiosuunnitelman yrityksille sekä tilaajan arvion produktista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste