Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityksen laadunhallinta dokumentaatiolla

Reponen, Mika (2021)

 
Avaa tiedosto
Yrityksen laadunhallinta dokumentaatiolla.pdf (559.0Kt)
Lataukset: 


Reponen, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tuottaa laatudokumentaatiosuunnitelma laatusertifiointia tai
dokumentaation laadukasta kehittämistä suunnittelevalle yritykselle. Suunnitelma soveltuu
parhaiten PK-sektorin yrityksille, koska suurten kansallisten ja globaalien yritysten
dokumentaatio on usein jo lähtökohtaisesti laajaa, laadukasta ja harkittua. Työssä
tarkastellaan case esimerkkinä, millaisia vaikutuksia (ISO9001) laatusertifioinnilla oli Yritys
X:n dokumentaatioon ja miten dokumentaatio kehittyi sertifiointiprosessin jälkeen.
Lopputuotteena on ISO9000-laatustandardia seuraava dokumentaatiosuunnitelma.
Työn johdanto selvittää, miksi Yritys X aloitti sertifiointiprosessin ja mitä sillä tavoiteltiin
sekä miten päädyttiin laatudokumentaatiosuunnitelman luomiseen. Johdannossa kerrotaan
myös opinnäytetyöprosessin eri vaiheita ja työn lopputuotteen vaihtumisesta yritys X:n
olemassa olevasta dokumentaatiosta, laatudokumentaatiosuunnitelmaan.
Osassa kaksi kerrotaan laadun ja dokumentaation teoriaa ja niiden yhteyttä toisiaan
tukevina toimintoina. Laadun käsitteet, tavoitteet ja dokumentaation tarkoitus sekä
ISO9001 laatujärjestelmän vaateet tuodaan esiin.
Kolmannessa kappaleessa perehdytään sertifiointiprosessiin ja sen myötä syntyneisiin
dokumentteihin sekä niiden käyttötarkoituksiin. Nämä toimivat projektin opinnäytetyön
lopputuotteen eli laatudokumentaatiosuunnitelman yhtenä ohjaavana tekijänä
laatustandardin lisäksi. Sertifiointiprosessin kautta avautuu käsitys siitä, millainen prosessi
laatusertifiointi on yrityksen dokumentaation osalta.
Kappale neljä kertoo lopputuotteen eli laatudokumentaatiosuunnitelman vaiheet ja hyödyt
yrityksille sekä käyttötarkoitukset. Samalla tarkastellaan dokumentaation ylläpitoa ja
kehitystä.
Vuoden 2020 aikana toteutettiin sekä Yritys X:n käyttöön vakiintuneet dokumentit, että
laatusertifiointiprosessissa luotu dokumentaatio. Yrityksellä on kymmenien vuosien
kokemus toimialallaan ja vahvan substanssiosaamisen vuoksi sertifiointiprosessin
lähtötaso oli erittäin hyvä. Sertifioinnilla haluttiin arvioida ja tuoda esille työn laatu ja
osaamisen taso sekä selkeyttää prosesseja ja luoda toimiva dokumentaatio koko yrityksen
tasolla. Yhteenveto tarkastelee laatudokumentaatiosuunnitelman hyötyjä ja käytettävyyttä
sekä opinnäytetyöprojektin onnistumista ja haasteita sekä parannus- ja kehitysehdotuksia
tuleviin projekteihin.
Liitteet sisältävät laatudokumentaatiosuunnitelman yrityksille sekä tilaajan arvion
produktista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste