Sisustusalan artesaani -tutkinnon osan muotoilu verkko-oppimisympäristöön oppimis- ja palvelumuotoilun keinoin
Parkkinen, Nina (2021)
Parkkinen, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215305
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisustusalan artesaani -tutkinnon opettamisen mahdollisuuksia verkko-oppimisympäristössä. Ammatillisessa koulutuksessa verkko-opetus on lisääntynyt ja vuonna 2020 covid-19 -pandemian myötä opetus siirtyi joksikin ajaksi kokonaan etämalliin. Myös sisustusalaa on jouduttu pandemian takia opettamaan enemmän verkossa. Koska opiskelijat eivät pääse käytännön työhön ja konkreettisiin työympäristöihin, on etäopetuksen järjestäminen haasteellista. Opiskelijat tarvitsevat etäopiskelun aikana myös tukea ja ohjausta.
Sisustusartesaani -opiskelija opiskelee taideteollisuusalan perustutkinnon sisustusalan osaamisalan. Yksi pakollinen tutkinnon osa on sisustusprojektin toteuttaminen, jonka laajuus on 45 osaamispistettä. Tätä tutkinnon osaa on opetettu jonkin verran verkkoalustalla, mutta se, että pystytäänkö tutkinnon osa opettamaan kokonaan verkossa, muodostui kysymykseksi, jota tässä opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan. Tutkimuksellinen työ tehtiin käyttäen kvalitatiivisia ja kvantitatiivista tiedonkeruumenetelmiä. Tutkimusten kautta pyrittiin hakemaan tietoa, miten sisustusalan artesaani -tutkinnon osa muotoillaan käyttäjälähtöisesti verkko-oppimisympäristöön.
Tutkimustyö tehtiin Hyria koulutus Oy:lle, jossa verkko-oppimisympäristönä käytetään ItsLearning -verkkoalustaa. Tutkinnon osaa lähdettiin muotoilemaan tähän verkkoympäristöön. Muotoilu ItsLearning -alustalle tapahtui verkkopedagogiikan, oppimis- ja palvelumuotoilun keinoin. Tutkimustuloksista tuli esille, että sisustusalan kokonainen tutkinnon osa voidaan muotoilla verkkoympäristöön, mutta sen rinnalla on oltava lähiopetusta. Opiskelijat tarvitsevat vuorovaikutusta, tukea ja ohjausta käytännön harjoitusten teossa, jota he eivät koe saavansa, jos opetus tapahtuu vain etänä ja verkkoympäristössä.
Tutkimukset osoittivat myös sen, että verkossa tapahtuva opetus on tämän ajan mukaista ja tulevaisuudessa se tulee lisääntymään, kunhan digitaaliset taidot ja mahdollisuudet ovat niin opettajilla kuin opiskelijoilla varmistettu. Opinnäytetyö muodostui hyvinkin ajankohtaiseksi covid-19 -pandemian takia. Ammatillinen koulutus siirtyy yhä enemmän verkkoon ja oppilaitosten on kyettävä vastaamaan etäopetuksen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Hyriassa sisustusalan opetusta ei tulla kokonaan siirtämään verkkoympäristöön, mutta sitä tullaan lisäämään, jotta opiskelijoilla on mahdollista suorittaa kokonainen tutkinnon osa verkossa.
Asiasanat: sisustaja, artesaani, verkko-opetus, verkko-oppiminen, verkkope-dagogiikka
Sisustusartesaani -opiskelija opiskelee taideteollisuusalan perustutkinnon sisustusalan osaamisalan. Yksi pakollinen tutkinnon osa on sisustusprojektin toteuttaminen, jonka laajuus on 45 osaamispistettä. Tätä tutkinnon osaa on opetettu jonkin verran verkkoalustalla, mutta se, että pystytäänkö tutkinnon osa opettamaan kokonaan verkossa, muodostui kysymykseksi, jota tässä opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan. Tutkimuksellinen työ tehtiin käyttäen kvalitatiivisia ja kvantitatiivista tiedonkeruumenetelmiä. Tutkimusten kautta pyrittiin hakemaan tietoa, miten sisustusalan artesaani -tutkinnon osa muotoillaan käyttäjälähtöisesti verkko-oppimisympäristöön.
Tutkimustyö tehtiin Hyria koulutus Oy:lle, jossa verkko-oppimisympäristönä käytetään ItsLearning -verkkoalustaa. Tutkinnon osaa lähdettiin muotoilemaan tähän verkkoympäristöön. Muotoilu ItsLearning -alustalle tapahtui verkkopedagogiikan, oppimis- ja palvelumuotoilun keinoin. Tutkimustuloksista tuli esille, että sisustusalan kokonainen tutkinnon osa voidaan muotoilla verkkoympäristöön, mutta sen rinnalla on oltava lähiopetusta. Opiskelijat tarvitsevat vuorovaikutusta, tukea ja ohjausta käytännön harjoitusten teossa, jota he eivät koe saavansa, jos opetus tapahtuu vain etänä ja verkkoympäristössä.
Tutkimukset osoittivat myös sen, että verkossa tapahtuva opetus on tämän ajan mukaista ja tulevaisuudessa se tulee lisääntymään, kunhan digitaaliset taidot ja mahdollisuudet ovat niin opettajilla kuin opiskelijoilla varmistettu. Opinnäytetyö muodostui hyvinkin ajankohtaiseksi covid-19 -pandemian takia. Ammatillinen koulutus siirtyy yhä enemmän verkkoon ja oppilaitosten on kyettävä vastaamaan etäopetuksen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Hyriassa sisustusalan opetusta ei tulla kokonaan siirtämään verkkoympäristöön, mutta sitä tullaan lisäämään, jotta opiskelijoilla on mahdollista suorittaa kokonainen tutkinnon osa verkossa.
Asiasanat: sisustaja, artesaani, verkko-opetus, verkko-oppiminen, verkkope-dagogiikka