Nuorille tietoa syömishäiriöistä
Kankare, Irina (2012)
Kankare, Irina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa nuorille opetus- ja ohjaustuokio syömishäiriöistä. Tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa syömishäiriöistä ja näin mahdollisesti ennaltaehkäistä syömishäiriöön sairastumista. Opetus- ja ohjaustuokiossa kerrottiin yleisimmistä syömishäiriöistä, millaisia ne ovat luonteeltaan ja miten ne vaikuttavat yksilöön fyysisesti ja psyykkisesti. Kerrottiin myös mahdollisia syitä siihen, miksi osa nuorista sairastuu syömishäiriöön ja miten hakea apua syömishäiriöihin. Opetus- ja ohjaustuokion jälkeen oppilaille jaettiin kysely syömishäiriöistä ja opetus- ja ohjaustuokion pidon tärkeellisyydestä. Lopuksi oppilaille jaettiin syömishäiriöihin liittyvä lehtinen.
Kyselystä selvisi, että suurin osa oppilaista piti tunnilla käsiteltyä aihetta tärkeänä ja opetus- ja ohjaustuokion pitoa hyödyllisenä. Moni oli tietoinen jo entuudestaan mitä syömishäiriö tarkoittaa. Suurin osa oppilaista osaa hakea apua syömishäiriöön tarvittaessa ja auttaisi syömishäiriöön sairastunutta ystäväänsä hakemaan apua. Kyselyssä oli mukana kysymyksiä syömishäiröistä, joihin vastaukset oltiin kerrottu opetus- ja ohajustuokiossa. Suurin osa oppilaista osasi vastata näihin kysymyksiin oikein.
Jatkossa samankaltaisia opetus- ja ohjaustuokioita syömishäiriöistä voitaisiin pitää laajemmin. Kohteena voisi olla kaikki ikäluokat yläasteella ja lukiossa. Aihe on jatkuvasti ajankohtainen ja tärkeä käsitellä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan myös syömishäiriöistä hoitotyönnäkökulmasta. Kerrotaan kuinka hoitoytönhenkilön tulisi kohdata nuori syömishäiriöön sairastunut ja mikä merkitys nuoren läheisillä on hoidossa.
Kyselystä selvisi, että suurin osa oppilaista piti tunnilla käsiteltyä aihetta tärkeänä ja opetus- ja ohjaustuokion pitoa hyödyllisenä. Moni oli tietoinen jo entuudestaan mitä syömishäiriö tarkoittaa. Suurin osa oppilaista osaa hakea apua syömishäiriöön tarvittaessa ja auttaisi syömishäiriöön sairastunutta ystäväänsä hakemaan apua. Kyselyssä oli mukana kysymyksiä syömishäiröistä, joihin vastaukset oltiin kerrottu opetus- ja ohajustuokiossa. Suurin osa oppilaista osasi vastata näihin kysymyksiin oikein.
Jatkossa samankaltaisia opetus- ja ohjaustuokioita syömishäiriöistä voitaisiin pitää laajemmin. Kohteena voisi olla kaikki ikäluokat yläasteella ja lukiossa. Aihe on jatkuvasti ajankohtainen ja tärkeä käsitellä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan myös syömishäiriöistä hoitotyönnäkökulmasta. Kerrotaan kuinka hoitoytönhenkilön tulisi kohdata nuori syömishäiriöön sairastunut ja mikä merkitys nuoren läheisillä on hoidossa.