Myynnin hallintajärjestelmän käyttöönottosuunnitelma : Käyttöönottoprosessin kuvaus myymäläliiketoiminnan näkökulmasta
Mönkö, Niina (2021)
Mönkö, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen ja mistä tekijöistä koostuva projekti uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on organisaatiossa. Opinnäytetyö käsittelee toimeksiantajan uuden myynnin hallintajärjestelmän käyttöönottoa. Tavoitteena oli tuoda toimeksiantajalle ajatuksia järjestelmän käyttöönoton suunnitteluun sekä kuvata, miten myynnin hallintajärjestelmän käyttöönottoprosessi toimeksiantajan yksittäisessä myymälässä voitaisiin toteuttaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Fiskars Oyj Abp.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ensin sekä myynnin hallintajärjestelmä että toiminnanohjausjärjestelmä. Teoriaosuuden pääpaino on siinä, miten organisaatioissa uuden tietojärjestelmän käyttöönottoprojektia toteutetaan onnistuneesti. Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta tuotos perustuu laadulliseen tutkimukseen. Tutkimusaineisto kerättiin sekä lomakehaastatteluilla että teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavasti.
Tutkimuksessa saatiin selville, miten ja millä aikataululla myynnin hallintajärjestelmän käyttöönottoprosessi voisi myymälässä edetä. Kehittämistyönä tehtiin ehdotelma käyttöönottoprosessin toteuttamisesta kirjallisesti ja kaavioin esitettynä. Toimeksiantaja koki haastatteluilla saadut vastaukset arvokkaaksi tiedoksi käyttöönoton suunnitteluun. The purpose of the thesis was to investigate what kind of a project it is to roll out a new information system in an organization and what factors a rollout project consists of. This thesis discusses the rollout project of the commissioner´s new Retail Management System. The goal of the thesis was to bring ideas to the commissioner for the system rollout planning and to describe how the rollout process of the Retail Management System could be implemented in the individual store of the commissioner. The commissioner of the thesis was Fiskars Oyj Abp.
The theoretical part of the thesis defines first the Retail Management System and the Enterprise Resource Planning system. The focus of the theoretical part is on the success factors of organizations’ new information systems rollout projects. The practice-based thesis utilized qualitative research methods. The research material was collected by using a structured interview and a thematic interview and analyzed in a theory guided manner.
The research found out how and on what schedule the rollout process of the Retail Management System could be implemented in the store. As a development work of the thesis a proposal of the rollout process implementation was carried out. The commissioner found the responses to the interviews to be valuable information for the rollout planning.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ensin sekä myynnin hallintajärjestelmä että toiminnanohjausjärjestelmä. Teoriaosuuden pääpaino on siinä, miten organisaatioissa uuden tietojärjestelmän käyttöönottoprojektia toteutetaan onnistuneesti. Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta tuotos perustuu laadulliseen tutkimukseen. Tutkimusaineisto kerättiin sekä lomakehaastatteluilla että teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavasti.
Tutkimuksessa saatiin selville, miten ja millä aikataululla myynnin hallintajärjestelmän käyttöönottoprosessi voisi myymälässä edetä. Kehittämistyönä tehtiin ehdotelma käyttöönottoprosessin toteuttamisesta kirjallisesti ja kaavioin esitettynä. Toimeksiantaja koki haastatteluilla saadut vastaukset arvokkaaksi tiedoksi käyttöönoton suunnitteluun.
The theoretical part of the thesis defines first the Retail Management System and the Enterprise Resource Planning system. The focus of the theoretical part is on the success factors of organizations’ new information systems rollout projects. The practice-based thesis utilized qualitative research methods. The research material was collected by using a structured interview and a thematic interview and analyzed in a theory guided manner.
The research found out how and on what schedule the rollout process of the Retail Management System could be implemented in the store. As a development work of the thesis a proposal of the rollout process implementation was carried out. The commissioner found the responses to the interviews to be valuable information for the rollout planning.