Pirkanmaan ja Ideaparkin vetovoima bussimatkailukohteena bussiyritysten sekä incoming-matkatoimistojen näkökulmasta
Saaristo, Pauliina (2009)
Saaristo, Pauliina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimus on osa Lempäälästä elämysten elinvoimaa Pirkanmaalle-hanketta. Tarkoituksena oli tutkia Pirkanmaalle ja Ideaparkiin suuntautuvaa bussimatkailua. Opinnäytetyössä selvitettiin Pirkanmaan ja Ideaparkin vetovoimaa ja tunnettuutta sekä maakunnan matkailuimagoa bussimatkakohteena bussiyritysten sekä incoming-matkatoimistojen näkökulmasta. Tutkimuksella selvitettiin Ideaparkin vaikutusta ja mahdollisia kehittämisehdotuksia Pirkanmaan bussimatkailuun.
Opinnäytetyössä yhdistyivät sekä kvantitatiiviset että kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät. Opinnäytetyössä toteutettiin sekä kyselytutkimus bussiyrityksille että haastattelututkimus incoming-matkatoimistoille keväällä 2009. Tutkimuksen aineiston analyysissä käytettiin muun muassa SWOT-analyysi- ja sisällönanalyysimenetelmää. Opinnäytetyön teorioita olivat vetovoimatekijät ja matkailuimago.
Pirkanmaan matkailuimago koettiin pääosin hyväksi, mutta maakunnan matkailukohteet olivat erittäin tuntemattomia. Pirkanmaan matkailuvetovoima koettiin tyydyttävän tasoiseksi, mutta maakunnasta nähtiin löytyvän vetovoimaisia bussimatkakohteita, etenkin Tampereen seutukunnasta. Ideaparkin vetovoima kotimaisten ryhmien bussimatkakohteena koettiin tyydyttäväksi, eikä sen nähty lisänneen merkittävästi Pirkanmaan vetovoimaa bussimatkakohteena. Ideaparkia ei nähty vetovoimaisena bussimatkakohteena ulkomaisille ryhmille.
Pirkanmaan bussimatkailun kehittämisehdotuksissa tuli esille, että Pirkanmaalla pitäisi panostaa markkinointiin, matkakohteiden tunnettuuden lisäämiseen sekä tuotekehitykseen.
Opinnäytetyössä yhdistyivät sekä kvantitatiiviset että kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät. Opinnäytetyössä toteutettiin sekä kyselytutkimus bussiyrityksille että haastattelututkimus incoming-matkatoimistoille keväällä 2009. Tutkimuksen aineiston analyysissä käytettiin muun muassa SWOT-analyysi- ja sisällönanalyysimenetelmää. Opinnäytetyön teorioita olivat vetovoimatekijät ja matkailuimago.
Pirkanmaan matkailuimago koettiin pääosin hyväksi, mutta maakunnan matkailukohteet olivat erittäin tuntemattomia. Pirkanmaan matkailuvetovoima koettiin tyydyttävän tasoiseksi, mutta maakunnasta nähtiin löytyvän vetovoimaisia bussimatkakohteita, etenkin Tampereen seutukunnasta. Ideaparkin vetovoima kotimaisten ryhmien bussimatkakohteena koettiin tyydyttäväksi, eikä sen nähty lisänneen merkittävästi Pirkanmaan vetovoimaa bussimatkakohteena. Ideaparkia ei nähty vetovoimaisena bussimatkakohteena ulkomaisille ryhmille.
Pirkanmaan bussimatkailun kehittämisehdotuksissa tuli esille, että Pirkanmaalla pitäisi panostaa markkinointiin, matkakohteiden tunnettuuden lisäämiseen sekä tuotekehitykseen.