VR-suunnittelusovelluksen prototyyppi Unreal Enginellä
Raatikainen, Topi (2021)
Raatikainen, Topi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää virtuaalitodellisuutta ja visualisoituja tiloja hyödyntävä sovellusprototyyppi visuaaliseen suunnitteluun, ja samalla tutkia sovelluskehitystä Unreal Engine -pelimoottorilla sekä havainnollistaa matalan kynnyksen VR-sovelluskehityksen mahdollisuuksia. Tavoitteena oli tuottaa itsenäinen, kehitysympäristön ulkopuolella toimiva sovellus, jota olisi mahdollista käyttää konseptitodistuksena varsinaiselle, laajemmalle suunnittelusovellukselle. Työllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan se toimii ensisijaisesti osaamista kehittävänä projektina tekijälle itselleen.
Opinnäytetyön tietopohjassa kuvataan perusteita pelimoottoreista, ja keskitytään erityisesti kehitysympäristönä toimivan Unreal Enginen lisensointimalleihin ja toimintaan. Tämän lisäksi työssä kuvataan virtuaalitodellisuuden käsitteitä ja historiaa, kuluttaja- ja ammattilaismarkkinoita sekä käyttökohteita peliteollisuuden ulkopuolella. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan luodun sovelluksen kehitystä sen keskeisimpien ominaisuuksien kautta.
Kehitystyön tuloksena syntyneen sovelluksen tavoite toimivuudesta kehitysympäristön ulkopuolella ei toteutunut, mutta saavutettu tulos on pitkälti muilta osin ennakkosuunnitelmaa ja vaatimusmäärittelyä vastaava. Vaikka kaikkia asetettuja tavoitteita ei saavutettu, oli se kokonaisuutena tekijälleen tarkoituksenmukainen, ja osaamista ja tietotaitoa kehittävä. Lopputulos tulee toimimaan jatkokehitysalustana tuleville projekteille. The purpose of this thesis was to develop an application prototype for visual designing that utilizes virtual reality and visualized environments, and to research software development with Unreal Engine while demonstrating the possibilities of entry-level VR development. The goal was to produce an application that could be run independently outside of its development environment, and which could later be possibly used as a proof of concept for a broader application solution. The thesis was not commissioned by any party, and its primary goal was to educate and train the author in the topic.
In the theoretical part this thesis describes the basics of game engines and especially focuses on the Unreal Engine. Additionally, the thesis unwraps the history, markets, and applications of virtual reality outside of the gaming industry. In the practical part this thesis describes the development process of the application via its key components and functions.
The goal of an independently runnable application was not met, but otherwise the thesis mostly reached its goals. Although all the planned functions were not produced, the process was meaningful for the author and served the purpose of improving skills and know-how of Unreal Engine & VR software development. The product of this thesis process is going to be used and developed further in the author’s future projects.
Opinnäytetyön tietopohjassa kuvataan perusteita pelimoottoreista, ja keskitytään erityisesti kehitysympäristönä toimivan Unreal Enginen lisensointimalleihin ja toimintaan. Tämän lisäksi työssä kuvataan virtuaalitodellisuuden käsitteitä ja historiaa, kuluttaja- ja ammattilaismarkkinoita sekä käyttökohteita peliteollisuuden ulkopuolella. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan luodun sovelluksen kehitystä sen keskeisimpien ominaisuuksien kautta.
Kehitystyön tuloksena syntyneen sovelluksen tavoite toimivuudesta kehitysympäristön ulkopuolella ei toteutunut, mutta saavutettu tulos on pitkälti muilta osin ennakkosuunnitelmaa ja vaatimusmäärittelyä vastaava. Vaikka kaikkia asetettuja tavoitteita ei saavutettu, oli se kokonaisuutena tekijälleen tarkoituksenmukainen, ja osaamista ja tietotaitoa kehittävä. Lopputulos tulee toimimaan jatkokehitysalustana tuleville projekteille.
In the theoretical part this thesis describes the basics of game engines and especially focuses on the Unreal Engine. Additionally, the thesis unwraps the history, markets, and applications of virtual reality outside of the gaming industry. In the practical part this thesis describes the development process of the application via its key components and functions.
The goal of an independently runnable application was not met, but otherwise the thesis mostly reached its goals. Although all the planned functions were not produced, the process was meaningful for the author and served the purpose of improving skills and know-how of Unreal Engine & VR software development. The product of this thesis process is going to be used and developed further in the author’s future projects.