Distribution and Consumption of Music in a Digital Environment
Kärkinen, Jussi (2021)
Kärkinen, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli musiikin kulutus, ja kuinka se toimii 2020-luvulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi opinnäytetyön kirjoittaja. Työn tavoitteena oli päästä syvemmälle käsiksi digitaalisen musiikin kulutuksen toimivuuteen artistin näkökulmasta.
Työn tietoperustassa käsiteltiin musiikin kulutuksen nykyistä asemaa digitalisaation aikakaudella. Siinä tarkasteltiin myös sitä, millainen sen taloudellisuus on itsenäisten artistien näkökulmasta, minkälaisia resursseja on saatavilla ja miten niitä tulisi hyödyntää. Lisäksi keskusteltiin myös erilaisista tulonlähteistä, joihin jokainen itsenäinen artisti on oikeutettu.
Opinnäytetyön käytännön osio keskittyi kuvaamaan prosessia, askeleita ja toimenpiteitä, joita liittyy musiikkiteosten luomiseen sekä musiikkiteosten saamiseen kaupalliseen ja hyväksyttävään muotoon ennen niiden tuomista jakelupalveluihin ja suoratoistopalveluihin. Lisäksi käsiteltiin myös strategisia näkökulmia musiikkiteosten markkinointiin ja julkaisupäiviin liittyen.
Työn tavoitteena on tarjota erityisesti itsenäisille artisteille informaatiota ja vinkkejä esimerkiksi oman brändin ja faniperustan rakentamiseen sekä musiikkialalla toimimiseen kokonaisuutena.
Työn tietoperustassa käsiteltiin musiikin kulutuksen nykyistä asemaa digitalisaation aikakaudella. Siinä tarkasteltiin myös sitä, millainen sen taloudellisuus on itsenäisten artistien näkökulmasta, minkälaisia resursseja on saatavilla ja miten niitä tulisi hyödyntää. Lisäksi keskusteltiin myös erilaisista tulonlähteistä, joihin jokainen itsenäinen artisti on oikeutettu.
Opinnäytetyön käytännön osio keskittyi kuvaamaan prosessia, askeleita ja toimenpiteitä, joita liittyy musiikkiteosten luomiseen sekä musiikkiteosten saamiseen kaupalliseen ja hyväksyttävään muotoon ennen niiden tuomista jakelupalveluihin ja suoratoistopalveluihin. Lisäksi käsiteltiin myös strategisia näkökulmia musiikkiteosten markkinointiin ja julkaisupäiviin liittyen.
Työn tavoitteena on tarjota erityisesti itsenäisille artisteille informaatiota ja vinkkejä esimerkiksi oman brändin ja faniperustan rakentamiseen sekä musiikkialalla toimimiseen kokonaisuutena.