Ilon kautta : Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen kuvataideterapeuttisen toiminnan avulla
Mendolin, Anna (2021)
Mendolin, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on: Lasten vuorovaikutustaitojen myönteinen kehittyminen kuvataideterapeuttisen toiminnan avulla. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä toiminnallisena opinnäytetyönä Kaarinan kaupungin varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä, miten kuvataideterapeuttisen menetelmän avulla voidaan tukea lasten vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Toiminnallinen osuus toteutettiin kahdelle eri pienryhmälle, joissa tuettiin esiopetusikäisten lasten sosiaalisia taitoja ja yhdenvertaisuutta, sekä autettiin lapsia ymmärtämään omaa ainutlaatuisuuttaan kuvataideterapeuttisin menetelmin. Opinnäytetyössä on mukana lasten tekemiä kuvia ilman tunnistetietoja tai tarkkoja asiayhteyksiä. Kaikkien kuvien käyttöön pyydettiin luvat kirjallisesti lasten huoltajilta. Lisäksi lapsia kuultiin ja heille kerrottiin mahdollisista kuvien julkaisuista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön prosessi koostui toiminnallisesta osuudesta ja toiminnan havainnoinnista. Aineistona tässä opinnäytetyössä käytettiin päiväkirjamerkintöjä ja lasten tuottamia kuvia, sekä varhaiskasvatuksen opettajien havaintoja arjesta. Varhaiskasvatusyksikköön kehitettiin kuvataideterapeuttisten ryhmien havainnoinnin pohjalta uusi prosessikuvaus, miten voidaan tukea lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja lisätä sekä yksilön, että ryhmän hyvinvointia kuvataideterapeuttisen menetelmän avulla.
Pohdintaosuudessa tarkasteltiin työn eettisiä periaatteita, opinnäytetyön aihetta, sekä terapeuttisen toiminnan ohjaajan ominaisuuksia. Lähdeluettelo lisättiin työn loppuun.
Tutkimustulokseksi saatiin vahvistus sille, että aidossa pienryhmässä lasten vuorovaikutustaidot kehittyivät ja kokemukset kuvataideterapeuttisesta toiminnasta olivat myönteisiä. Lapset olivat sitoutuneita toimintaan ja ilo sekä onnistumisen kokemukset lisäsivät heidän itsetuntoaan ja itsevarmuuttaan. The topic of the thesis is: The positive development of children`s interactive skills through art therapy. The thesis involved a practical work-based study on early childhood education in the city of Kaarina.
The aim of the thesis was to examine how the art therapy method can be applied to support the development of children`s interactive skills. The functional part was implemented on two different small groups of pre-school children. It involved supporting the children`s social interactions whilst promoting equality and helping the children to understand their uniqueness through the application of art therapy methods.
The thesis includes children`s art work without any identifying information or personal content. Prior written permission was obtained from the children`s guardians for the use of the images. In addition, the children were consulted and advised about the possible publication of pictures.
A qualitative method was chosen as the preferred research method for this thesis. The thesis process consisted of a functional part and observation of activities. The material used in the thesis included diary entries, pictures produced by the children and daily observations made by early childhood education teachers. Following the observations of art therapy groups, a new process description was developed for the early childhood education setting on how to better support the development of children`s social skills and increase both the individuals´ and groups´ general well-being through the use of art therapy methods.
The discussion section examined the ethical principles of the work, the topic of the thesis, and the characteristics of the supervisor of therapeutic activities. References have been added at the end.
The result of the study confirmed that in the group the children`s interaction skills developed and art therapy activities made a positive impact. Consequently, the children were more actively engaged and the feeling of joy and experiencing of success increased self-esteem and self-confidence.
Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä, miten kuvataideterapeuttisen menetelmän avulla voidaan tukea lasten vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Toiminnallinen osuus toteutettiin kahdelle eri pienryhmälle, joissa tuettiin esiopetusikäisten lasten sosiaalisia taitoja ja yhdenvertaisuutta, sekä autettiin lapsia ymmärtämään omaa ainutlaatuisuuttaan kuvataideterapeuttisin menetelmin. Opinnäytetyössä on mukana lasten tekemiä kuvia ilman tunnistetietoja tai tarkkoja asiayhteyksiä. Kaikkien kuvien käyttöön pyydettiin luvat kirjallisesti lasten huoltajilta. Lisäksi lapsia kuultiin ja heille kerrottiin mahdollisista kuvien julkaisuista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön prosessi koostui toiminnallisesta osuudesta ja toiminnan havainnoinnista. Aineistona tässä opinnäytetyössä käytettiin päiväkirjamerkintöjä ja lasten tuottamia kuvia, sekä varhaiskasvatuksen opettajien havaintoja arjesta. Varhaiskasvatusyksikköön kehitettiin kuvataideterapeuttisten ryhmien havainnoinnin pohjalta uusi prosessikuvaus, miten voidaan tukea lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja lisätä sekä yksilön, että ryhmän hyvinvointia kuvataideterapeuttisen menetelmän avulla.
Pohdintaosuudessa tarkasteltiin työn eettisiä periaatteita, opinnäytetyön aihetta, sekä terapeuttisen toiminnan ohjaajan ominaisuuksia. Lähdeluettelo lisättiin työn loppuun.
Tutkimustulokseksi saatiin vahvistus sille, että aidossa pienryhmässä lasten vuorovaikutustaidot kehittyivät ja kokemukset kuvataideterapeuttisesta toiminnasta olivat myönteisiä. Lapset olivat sitoutuneita toimintaan ja ilo sekä onnistumisen kokemukset lisäsivät heidän itsetuntoaan ja itsevarmuuttaan.
The aim of the thesis was to examine how the art therapy method can be applied to support the development of children`s interactive skills. The functional part was implemented on two different small groups of pre-school children. It involved supporting the children`s social interactions whilst promoting equality and helping the children to understand their uniqueness through the application of art therapy methods.
The thesis includes children`s art work without any identifying information or personal content. Prior written permission was obtained from the children`s guardians for the use of the images. In addition, the children were consulted and advised about the possible publication of pictures.
A qualitative method was chosen as the preferred research method for this thesis. The thesis process consisted of a functional part and observation of activities. The material used in the thesis included diary entries, pictures produced by the children and daily observations made by early childhood education teachers. Following the observations of art therapy groups, a new process description was developed for the early childhood education setting on how to better support the development of children`s social skills and increase both the individuals´ and groups´ general well-being through the use of art therapy methods.
The discussion section examined the ethical principles of the work, the topic of the thesis, and the characteristics of the supervisor of therapeutic activities. References have been added at the end.
The result of the study confirmed that in the group the children`s interaction skills developed and art therapy activities made a positive impact. Consequently, the children were more actively engaged and the feeling of joy and experiencing of success increased self-esteem and self-confidence.