Live The Nature -luontoseikkailupelin kehittäminen
Uusitalo, Veera (2021)
Uusitalo, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225440
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin Live The Nature -luontoseikkailupeli. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tapahtumatuotanto Voltti Oy. Työn taustalla oli vuonna 2020 puhjennut koronaviruksen aiheuttama pandemia. Pandemian vuoksi Tapahtumatuotanto Voltti Oy:n tuotevalikoimaa tuli täydentää kustannustehokkaalla luontoaktiviteetilla, jota voitaisiin tuottaa turvallisesti pandemian aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä tapahtumatuotantoon, elämyksiin, ohjelmapalveluihin, peleihin ja näiden tuotteistamiseen sekä markkinointiin. Tuotteistamiseen perehtymällä onnistuttiin luomaan tuotevalikoimaan uusi luontoaktiviteetti. Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella mobiilisovelluksella käytettävä luontoelämyspeli ja pelin markkinointimateriaali toimeksiantajalle. Luontoelämyspeliä oli tarkoitus käyttää tapahtumatuotannon markkinoinnissa lisäarvoa tuottavana osana.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kehittämistyön näkökulmaa. Tuotekehitysmenetelminä käytettiin benchmarkkausta ja iteratiivista kehitysprosessia. Benchmarkkauksessa tutkittiin toimeksiantajan tuotteita sekä kilpailevien yritysten tuotevalikoimia. Live The Nature -luontoseikkailupeli kehitettiin Tapahtumatuotanto Voltti Oy:n Rock The City -kaupunkiseikkailupeliä hyödyntäen. Live The Nature -luontoseikkailupeliä analysoitiin SWOT-analyysin avulla.
Benchmarkkauksen avulla pystyttiin kehittämään markkinoille uudenlainen luontoelämyspeli. Live The Nature -luontoseikkailupelistä kehitettiin valmis peliversio, johon tehtiin myös markkinointimateriaalit. Toimeksiantajan toiveiden mukaisesti Live The Nature -luontoseikkailupelissä onnistuttiin yhdistämään hauskuus ja hyvinvointi. Opinnäytetyön yhteydessä tehdyt markkinointimateriaalit tukivat tuotteen kustannustehokkuutta ja mahdollistivat pitämään arvolupauksen. Live The Nature -luontoseikkailupeli on helposti monistettavissa asiakasryhmille sekä sen jatkokehittäminen on helppoa. SWOT-analyysia ja johtopäätöksiä voidaan hyödyntää jatkokehityksessä. Opinnäytetyö ei sisällä Live The Nature -luontoseikkailupelin elementtejä ja kaikkia markkinointimateriaaleja, jotka ovat salassa pidettäviä aineistoja.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kehittämistyön näkökulmaa. Tuotekehitysmenetelminä käytettiin benchmarkkausta ja iteratiivista kehitysprosessia. Benchmarkkauksessa tutkittiin toimeksiantajan tuotteita sekä kilpailevien yritysten tuotevalikoimia. Live The Nature -luontoseikkailupeli kehitettiin Tapahtumatuotanto Voltti Oy:n Rock The City -kaupunkiseikkailupeliä hyödyntäen. Live The Nature -luontoseikkailupeliä analysoitiin SWOT-analyysin avulla.
Benchmarkkauksen avulla pystyttiin kehittämään markkinoille uudenlainen luontoelämyspeli. Live The Nature -luontoseikkailupelistä kehitettiin valmis peliversio, johon tehtiin myös markkinointimateriaalit. Toimeksiantajan toiveiden mukaisesti Live The Nature -luontoseikkailupelissä onnistuttiin yhdistämään hauskuus ja hyvinvointi. Opinnäytetyön yhteydessä tehdyt markkinointimateriaalit tukivat tuotteen kustannustehokkuutta ja mahdollistivat pitämään arvolupauksen. Live The Nature -luontoseikkailupeli on helposti monistettavissa asiakasryhmille sekä sen jatkokehittäminen on helppoa. SWOT-analyysia ja johtopäätöksiä voidaan hyödyntää jatkokehityksessä. Opinnäytetyö ei sisällä Live The Nature -luontoseikkailupelin elementtejä ja kaikkia markkinointimateriaaleja, jotka ovat salassa pidettäviä aineistoja.