Somemarkkinoinnin kehittäminen pienpanimolle
Salminen, Nina (2021)
Salminen, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin kehittäminen pienpanimolle, jonka toimeksiantajana toimi Olarin Panimo. Kehittämistyön tavoitteena oli tutkia miten panimon tunnettavuutta ja näkyvyyttä voidaan lisätä somemarkkinoinnin avulla, tarkoituksena löytää toimeksiantajalle sopivia kehittämisehdotuksia markkinoinnin kehittämiseksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin SWOT-analyysiä, jota hyödynnettiin potentiaalisia kilpailijoita analysoidessa, verraten heidän somemarkkinointiaan toimeksiantajaan. Myös toimeksiantajan käyttämien somealustojen dataa tutkittiin markkinoinnin kehittämiseksi. Lopulliset kehittämisehdotukset koottiin käyttämällä Business Model Canvas-pohjaa.
Tuloksissa havaittiin toimeksiantajan somemarkkinoinnin olevan potentiaalisten kilpailijoidensa kanssa samalla tasolla, kuitenkin parhaimmasta päästä. Toimeksiantajalle löydettiin vahvan aineistollisen teoriapohjan tutkimisen ja toimeksiantajan somealustojen datan analysoinnin avulla sopivia kehittämisehdotuksia yrityksen tunnettavuuden ja näkyvyyden kehittämiseksi. Tämän kehittämistyön pohjalta jatkotutkimuksissa voitaisiin hyödyntää verkkoanalytiikan laajempaan tutkimista, uusien digitaalisten mahdollisuuksien, kuten laajennetun todellisuuden hyödyntämistä markkinoinnissa, sekä kestävän markkinoinnin hyötyjen tutkimista.
Tuloksissa havaittiin toimeksiantajan somemarkkinoinnin olevan potentiaalisten kilpailijoidensa kanssa samalla tasolla, kuitenkin parhaimmasta päästä. Toimeksiantajalle löydettiin vahvan aineistollisen teoriapohjan tutkimisen ja toimeksiantajan somealustojen datan analysoinnin avulla sopivia kehittämisehdotuksia yrityksen tunnettavuuden ja näkyvyyden kehittämiseksi. Tämän kehittämistyön pohjalta jatkotutkimuksissa voitaisiin hyödyntää verkkoanalytiikan laajempaan tutkimista, uusien digitaalisten mahdollisuuksien, kuten laajennetun todellisuuden hyödyntämistä markkinoinnissa, sekä kestävän markkinoinnin hyötyjen tutkimista.