Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Polttomoottorien yhdistäminen : kahden nelisylinterisen moottoripyörän rivimoottorin yhdistäminen.

Kivelä, Ville (2021)

 
Avaa tiedosto
Kivela_Ville.pdf (2.761Mt)
Lataukset: 


Kivelä, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kahden nelisylinterisen moottoripyörän rivimoottorin yhdistäminen toisiinsa. Tarve kahden moottorin yhdistämiselle tuli esille etsittäessä sopivaa kevyttä, mutta tehokasta moottoria kilpa-ajoneuvoihin ja veneisiin. Moottoripyörän moottori valikoitui muutosten kohteeksi, sillä tarkoituksena oli tutkia kahden moottorin yhdistämistä u-lohkotyyppisesti ensiöakselin tai toisioakselin avulla.

Teoreettinen osuus painottuu moottorissa syntyvien värähtelyiden laskentaan ja moottorikonfiguraatioiden erojen vertailuun hankitun tiedon avulla. U-moottorin suurimpana etuna vaikutti olevan kustannustehokkuus ja vastakkaisiin suuntiin pyörivät kampiakselit. Vastakkaisiin suuntiin pyörivien massojen voitiin todeta kumoavan osan värähtelyitä aiheuttavista voimista.

Muutokset moottorinlohkoihin hahmoteltiin mallinnusta ja laskentakaavoja hyväksi käyttäen. Mallinnusta sekä mittauksia varten muutosten kohteena oleva moottori purettiin. Mallinnuksessa ja laskentakaavojen avulla saatuja ideoita hahmoteltiin moottorilohkoon moottorin erityispiirteiden löytämiseksi. Nestekiertojen oikeanlainen toiminta muutosten jälkeen pyrittiin varmistamaan.

Muutokset toteutettiin hyödyntämällä mittausta, leikkausta ja hiontaa. Lohkon särmät viimeisteltiin ja valmisteltiin hitsausta varten, jolloin kahden moottorin yhdistäminen voitaisiin toteuttaa. Lisäksi suunniteltiin ja toteutettiin säädettävä kiinnityslaippa ensiöakselin ensiöhammaspyörälle, jonka avulla moottorit voitaisiin tahdistaa keskenään oikeaan asentoon.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste