Satakuntalaisten nuorten ja nuorten aikuisten kiinnostus synkkää matkailua ja sotahistoriaa kohtaan
Kinnunen, Tia (2021)
Kinnunen, Tia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235516
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin satakuntalaisten 15–25-vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten kiinnostusta synkkää matkailua ja sotahistoriaa kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen kiinnostus kohderyhmällä on synkkää matkailua ja sotahistoriaa kohtaan, miksi synkkiin kohteisiin halutaan matkustaa, sekä missä määrin Feldluftpark Pori kiinnostaa kohderyhmää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui synkkään matkailuun ja sotahistoriaan liittyvistä käsitteistä, kuten synkän matkailun alalajeista, sotamatkailusta, synkkyyden määrittelystä, synkästä kulttuuriperinnöstä, eettisyydestä sekä vastuullisuudesta synkässä matkailussa ja synkkiin kohteisiin matkustamisen motivaatiotekijöistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Satakunnan Museo.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineiston keruu toteutettiin sähköisellä lomakekyselyllä. Kysely julkaistiin tammikuussa 2021, ja vastausaikaa siihen oli kaksi viikkoa. Kyselyä jaettiin erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Kyselyssä käytettiin strukturoituja kysymyksiä ja valmiita vastausvaihtoehtoja, monivalintakysymyksiä ja sekamuotoisia kysymyksiä. Vastausten analysointi ja taulukoiden muodostaminen tapahtui Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.
Tuloksista voidaan päätellä, että kyselyyn vastanneiden keskuudessa on voimakasta kiinnostusta synkkää matkailua ja sotahistoriaa kohtaan. Suurin osa vastanneista haluaisi vierailla synkän matkailun kohteissa, ja motivaatiotekijöitä synkkiin kohteisiin matkustamiselle ovat esimerkiksi historiasta ja kulttuurista oppiminen, kohteessa tapahtuneen asian ymmärtäminen paremmin, vaaran tai jännityksen kokeminen sekä erilaisen matkailukokemuksen saaminen. Tuloksista voidaan myös päätellä, että Feldluftpark Pori ei ole kohteena kovin tunnettu, ja sekä synkkien- että sotahistoriallisten kohteiden markkinointia ja sosiaalisen median näkyvyyttä olisi hyödyllistä tehostaa. The topic of the thesis was the interest towards dark tourism and war history amongst 15-25-year-old young people and young adults, who live in the Satakunta region. The aim of this thesis was to study the interest towards dark tourism and war history amongst the target group, but also to study what are the motives for traveling to dark tourism destinations, and how much does Feldluftpark Pori interest the target group as a destination. The theoretical framework of the thesis consisted of dark tourism, war history and the concepts related to them, such as, subcategories of dark tourism, war tourism, defining the darkness, dark heritage, responsibility and ethics of dark tourism and motivational factors for traveling to dark destinations. The client of this thesis was Satakunta Museum.
Quantitative research methods were used in this thesis. Research material for this thesis was collected with an electronic questionnaire. The questionnaire was published in January 2021, and it was open for two weeks. The questionnaire was shared in various social media platforms. It consisted of structured questions and prepared answer options, multiple-choice questions, and mixed form questions. Analysis and visualization of the results was done with Excel.
Based on the results, there is a strong interest towards dark tourism and war history amongst the respondents. Most of the respondents would like to visit dark tourism destinations, and the motivational factors for visiting the destinations are for example, learning about history and culture, understanding the occurred event better, experiencing danger or excitement, and receiving a different tourism experience. Based on the results, Feldulftpark Pori is not very familiar as a destination amongst the respondents, and it would be useful to intensify marketing and visibility in social media, in both dark and war history destinations.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineiston keruu toteutettiin sähköisellä lomakekyselyllä. Kysely julkaistiin tammikuussa 2021, ja vastausaikaa siihen oli kaksi viikkoa. Kyselyä jaettiin erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Kyselyssä käytettiin strukturoituja kysymyksiä ja valmiita vastausvaihtoehtoja, monivalintakysymyksiä ja sekamuotoisia kysymyksiä. Vastausten analysointi ja taulukoiden muodostaminen tapahtui Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.
Tuloksista voidaan päätellä, että kyselyyn vastanneiden keskuudessa on voimakasta kiinnostusta synkkää matkailua ja sotahistoriaa kohtaan. Suurin osa vastanneista haluaisi vierailla synkän matkailun kohteissa, ja motivaatiotekijöitä synkkiin kohteisiin matkustamiselle ovat esimerkiksi historiasta ja kulttuurista oppiminen, kohteessa tapahtuneen asian ymmärtäminen paremmin, vaaran tai jännityksen kokeminen sekä erilaisen matkailukokemuksen saaminen. Tuloksista voidaan myös päätellä, että Feldluftpark Pori ei ole kohteena kovin tunnettu, ja sekä synkkien- että sotahistoriallisten kohteiden markkinointia ja sosiaalisen median näkyvyyttä olisi hyödyllistä tehostaa.
Quantitative research methods were used in this thesis. Research material for this thesis was collected with an electronic questionnaire. The questionnaire was published in January 2021, and it was open for two weeks. The questionnaire was shared in various social media platforms. It consisted of structured questions and prepared answer options, multiple-choice questions, and mixed form questions. Analysis and visualization of the results was done with Excel.
Based on the results, there is a strong interest towards dark tourism and war history amongst the respondents. Most of the respondents would like to visit dark tourism destinations, and the motivational factors for visiting the destinations are for example, learning about history and culture, understanding the occurred event better, experiencing danger or excitement, and receiving a different tourism experience. Based on the results, Feldulftpark Pori is not very familiar as a destination amongst the respondents, and it would be useful to intensify marketing and visibility in social media, in both dark and war history destinations.