Vastasyntyneen elvytys : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Eskola, Suvi; Taiminen, Pinja (2021)
Eskola, Suvi
Taiminen, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hyvälaatuinen opetusvideo hoitotyön opiskelijoille täysiaikaisen vastasyntyneen elvytyksestä. Työn tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietämystä vastasyntyneiden elvytyksestä sekä oppia itse, miten vastasyntynyttä elvytetään. Opinnäytetyön tilaajana oli lasten ja nuorten hoitotyön lehtori Hämeen ammattikorkeakoulusta.
Lasta hoitavalta henkilökunnalta vaaditaan taitoa vastata lapsen fyysisiin, emotionaalisiin sekä kehityksellisiin tarpeisiin tehdäkseen työnsä laadukkaasti. Vastasyntyneiden elvyttäminen vaatii erityistaitoja ja taitojen ylläpitäminen jatkuvaa uudelleen oppimista, sillä varsinaiset elvytystilanteet ovat harvinaisia ja tulevat usein henkilökunnalle yllätyksenä. Vastasyntyneiden elvytyksessä tulee huomioida lapsen kehitysaste sekä syy elvytyksen tarpeelle.
Työn teoreettinen viitekehys koostui vastasyntyneen normaalista kehityksestä, vastasyntyneen virvoittelusta sekä elvytyksestä ja laadukkaan opetusvideon ominaisuuksista. Teoriatiedon pohjalta tehty opetusvideo on pituudeltaan 10 minuuttia. Video koostuu videoklipeistä, joissa on esitelty vastasyntyneen virvoittelua ja elvytystä, sekä toimenpiteiden sanallisesta selostuksesta. The purpose of the Bachelor’s thesis was to produce an educational video of neonatal resuscitation for nursing studies. The aims were to teach nursing students how to resuscitate newborn infants and to learn about resuscitation. The commissioner of this thesis was a lecturer in Nursing for Children and Adolescents from Häme University of Applied Sciences.
The staff caring for the child are required to have skills to meet the child's physical, emotional and developmental needs in order to maintain high quality work. Since the majority of the newborn resuscitations comes as a surprise, constant re-learning to maintain the expertise is required. Child’s development stage and cause of resuscitation are to be considered.
The theoretical frame of reference consists of the normal development of the newborn, the stimulation of the newborn, as well as resuscitation and the characteristics of a quality instructional video. The instructional video based on the theory is 10 minutes long. The video consists of video clips and verbal commentary of the procedures.
Lasta hoitavalta henkilökunnalta vaaditaan taitoa vastata lapsen fyysisiin, emotionaalisiin sekä kehityksellisiin tarpeisiin tehdäkseen työnsä laadukkaasti. Vastasyntyneiden elvyttäminen vaatii erityistaitoja ja taitojen ylläpitäminen jatkuvaa uudelleen oppimista, sillä varsinaiset elvytystilanteet ovat harvinaisia ja tulevat usein henkilökunnalle yllätyksenä. Vastasyntyneiden elvytyksessä tulee huomioida lapsen kehitysaste sekä syy elvytyksen tarpeelle.
Työn teoreettinen viitekehys koostui vastasyntyneen normaalista kehityksestä, vastasyntyneen virvoittelusta sekä elvytyksestä ja laadukkaan opetusvideon ominaisuuksista. Teoriatiedon pohjalta tehty opetusvideo on pituudeltaan 10 minuuttia. Video koostuu videoklipeistä, joissa on esitelty vastasyntyneen virvoittelua ja elvytystä, sekä toimenpiteiden sanallisesta selostuksesta.
The staff caring for the child are required to have skills to meet the child's physical, emotional and developmental needs in order to maintain high quality work. Since the majority of the newborn resuscitations comes as a surprise, constant re-learning to maintain the expertise is required. Child’s development stage and cause of resuscitation are to be considered.
The theoretical frame of reference consists of the normal development of the newborn, the stimulation of the newborn, as well as resuscitation and the characteristics of a quality instructional video. The instructional video based on the theory is 10 minutes long. The video consists of video clips and verbal commentary of the procedures.