Sopimushallinnan kehittäminen Valtiokonttorissa
Luoma, Nantte (2021)
Luoma, Nantte
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235565
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Valtiokonttorin sopimushallinnan nykytila ja keinoja sopimushallinnan kehittämiseksi sekä kartoittaa Valtiokonttorin käyttöön sopivia potentiaalisia järjestelmiä sopimushallinnan tueksi.
Teoriaosuudessa perehdyttiin tarkemmin sopimuksiin ja sopimushallintaan. Sopimuksien teoriaa -luvussa käsiteltiin sopimuksia yleisellä tasolla. Täten käsitetään paremmin muun muassa hyvien sopimusten piirteet. Sopimushallinnan teoriaosuudessa käsiteltiin sopimushallinnan merkitystä, kokonaisuutta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joissa haastateltiin viittä eri tehtävissä työskentelevää Valtiokonttorin työntekijää. Toteutuksessa perehdyttiin tarkemmin toimeksiantajaan sekä sen sopimushallinnan nykytilaan.
Haastatteluiden tulokset purettiin kahteen osaan, Valtiokonttorin sopimuksiin ja sopimushallintaan sekä sopimuksien sähköiseen hallintaan. Haastatteluissa todettiin sopimushallinnan ja sopimusten elinkaaren hallinnan toteutuksen jääneen heikoksi. Merkittävää haastatteluissa oli myös lähes kaikkien haastateltavien yksimielisyys sopimushallinnan kehittämisen tarpeesta. Lisäksi haastatteluissa nousi toistuvasti esiin tarve uudelle sopimustenhallintajärjestelmälle.
Tutkimusaineiston ja teoreettisen viitekehyksen perusteella suositeltiin Valtiokonttorin hankintatoimen ja sopimushallinnan keskittämistä sekä sopimustenhallintajärjestelmän hankintaa ja käyttöönottoa viraston sopimushallinnan tueksi. Tutkimusta voidaan hyödyntää jatkossa viraston sopimushallinnan kehittämisen pohjana sekä apuna sopimustenhallintajärjestelmää valitessa.
Teoriaosuudessa perehdyttiin tarkemmin sopimuksiin ja sopimushallintaan. Sopimuksien teoriaa -luvussa käsiteltiin sopimuksia yleisellä tasolla. Täten käsitetään paremmin muun muassa hyvien sopimusten piirteet. Sopimushallinnan teoriaosuudessa käsiteltiin sopimushallinnan merkitystä, kokonaisuutta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joissa haastateltiin viittä eri tehtävissä työskentelevää Valtiokonttorin työntekijää. Toteutuksessa perehdyttiin tarkemmin toimeksiantajaan sekä sen sopimushallinnan nykytilaan.
Haastatteluiden tulokset purettiin kahteen osaan, Valtiokonttorin sopimuksiin ja sopimushallintaan sekä sopimuksien sähköiseen hallintaan. Haastatteluissa todettiin sopimushallinnan ja sopimusten elinkaaren hallinnan toteutuksen jääneen heikoksi. Merkittävää haastatteluissa oli myös lähes kaikkien haastateltavien yksimielisyys sopimushallinnan kehittämisen tarpeesta. Lisäksi haastatteluissa nousi toistuvasti esiin tarve uudelle sopimustenhallintajärjestelmälle.
Tutkimusaineiston ja teoreettisen viitekehyksen perusteella suositeltiin Valtiokonttorin hankintatoimen ja sopimushallinnan keskittämistä sekä sopimustenhallintajärjestelmän hankintaa ja käyttöönottoa viraston sopimushallinnan tueksi. Tutkimusta voidaan hyödyntää jatkossa viraston sopimushallinnan kehittämisen pohjana sekä apuna sopimustenhallintajärjestelmää valitessa.